Hans van Manen in het zonnetje/ 8-6-2016 Van Manen weigert Turkse titel ” choreograaf van de eeuw”

fotofotoZonder enige twijfel is Hans van Manen onze grootste choreograaf. Vanwege zijn 50-jarige staat van dienst en zijn 75 ste verjaardag is er veel aandacht en een festival.

In NRC-magazine van afgelopen zaterdag bespreekt hij een aantal van zijn balletten.

Zo heeft hij het over Sarcasmen uit 1981.

“In een platenzaak in Essen vond ik muziek van Prokofjev die ik nodig had, luisterde ernnaar en toen ik terugkwam kon ik meteen beginnen. In een week was het klaar. Heel af en toe heb je van die balletten die je zo uit de mouw schudt.”

Curieus is dat het ballet aangeboden zou worden in Bonn, maar dat het hof er een stokje voor stak. Rachel Beaujan, zijn muze toentertijd, grijpt naar het kruis van haar danspartner.

Koningin Beatrix , die alles ziet wat hij toestuurt  had er echter niets van gezegd.

Vandaag een prachtig stuk in VK-magazine.

Hans van Manen parafraseert met liefde“, is een uitspraak van George Balanchine, zijn grote voorbeeld.

De pas de deux neemt daarom zo’n belangrijke plaats in in zijn oeuvre.

“Bekvechten, liefhebben, afwijzen, aantrekken, ontmoeten, scheiden, kwetsen, verleiden-alle registers van de liefde verbeeldt hij in de lichaamstaal van de dansers.

Zonder aarzeling gaat hij ervan uit dat hij in staat blijft te creeeren tot aan zijn dood.

“Ik heb grenzeloos veel vertrouwen in het leven”, is een uiterst vitale uitspraak .

Temeer daar hij veel tegenslagen heeft gehad. Hij verloor vroeg zijn vader , heeft de lagere school niet eens afgemaakt en zag veel vrienden aan aids en kanker  overlijden.

Wel was hij bijzonder hoogleraar Kunst en cultuur in Nijmegen en in 2000 ontving hij de Erasmusprijs. Vanaf 2005 tot nu is hij huischoreograaf bij het Nationale Ballet.

“Je moet dansers altijd net iets boven hun macht laten werken. Ze moeten risico’s durven nemen. Dan tonen ze lef. Dans moet risky zijn.”

www.hansvanmanenfestival.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Hans van Manen in het zonnetje/ 8-6-2016 Van Manen weigert Turkse titel ” choreograaf van de eeuw”

  1. jeg synes zegt:

    nee dat klopt niet helemaal wat je schrijft: het moet zijn :
    Hans van Manen maakt met liefde een parafrase op de uitspraak van Balanchine: "Een ballet voor één danser is een solo, een ballet voor twee dansers is een verhouding"….
    Balanchine kende Hans van Manen nauwelijk en heeft dus ook nooit die uitspraak gedaan….
    Ik heb dat verhaal al zo vaak van hem gehoord….het is zijn basis voor elke choreografie….
    Het is jammer dat van Manen vrijwel niets kan vertellen inhoudelijk over de wijze waarop hij zijn balletten maakt, ook niet tijdens zijn colleges….het is zijn gemis aan theoretische kennis van de dans, zijn wereldje had te weinig horizon en daarom is hij ook niet Nederlands grootste choreograaf….die eer komt eerder toe aan Jiri Kilian….en dat is niet alleen mijn mening, maar ook die van vrijwel al mijn dans en ballet connecties in de hele wereld en tevens te lezen in internationale dansbladen, artikelen en wetenschappelijke stukken…
    boehhhhhh.zul je nu misschien roepen…maar
    dit zijn de feiten…..dat wil niet zeggen dat hij geen goede choreograaf is….zeker is hij dat wel en in zekere zin is hij ook wel een beetje vernieuwend geweest….
    maar internationaal is hij geen grote bekendheid…en dat heeft hij ook nog aan zich zelf te danken, hij wilde niet naar het buitenland ondanks uitnodigingen.. wij weten waarom en het is jammer dat hij niet die stap durfde nemen…nu is het te laat..
    zijn stukken van nu hebben niet meer de "brille" van de vroegere jaren…
    ik hoop dat hij nog lang actief zal zijn, want het is sowieso altijd geweldig als (dit soort) mensen actief blijven op hoge leeftijd…ze zijn een goed voorbeeld voor anderen..
    een professionele dansgroet van jegReactie is geredigeerd

  2. laila zegt:

    Aha Jeg;
    Ik had al gehoopt dat je zou reageren.
    Laat ik voorop stellen dat ik geen kenner ben en slechts een paar balletten op tv heb gezien. Die vond ik opwindend.
    Ik geloof zonder meer wat je zegt en Jerry Kilian ken ik natuurlijk ook van naam.
    Via mijn werk kwam ik een paar jaar geleden in aanraking met Charlotte Querido, en mensen die een danstherapie bij haar volgden. Die ken je vast ook.Fascinerend vind ik wat dansen allemaal met een mens kan doen.
    Bedankt voor je reactie.
    nb Ik las ergens dat Hans van Manen een prijs kreeg in Rusland.

  3. jeg synes zegt:

    Hej Laila…ja van Charlotte Querido wel vaag eens iets over gehoord, maar ik hou me niet meer zo bezig met danstherapie, meer met research naar wat beweging doet met de mens….analyse van beweging, kwaliteit van beweging, beweging in de ruimte etc..
    Twee decennia terug gaf ik wel dansles aan mensen met psychiatrische problemen, maar ik heb in het buitenland gestudeerd en pas de Laban Movement Analyses methode toe….dat is in Nederland nog geheel onbekend..sinds kort is er nu een opleiding voor in R’dam maar alleen in de richting danstherapie…jammer een gemiste kans…
    Je hebt gelijk als je zegt dat dans zoveel kan doen met een mens…het kan een mens "maken", maar ook "breken" trouwens… het dansersvak is bikkelhard….
    over die prijs weet ik je niets te vertellen helaas..
    je ziet trouwens, dat de interesse voor ballet op het blog maar bitterklein is…..
    Nederland is eigenlijk helemaal heen balletland….als je dat vergelijkt met Engeland of de USA….daar hebben alle schoolkinderen balletles, ook vaak de jongetjes…de dans cultuur is daar veel en veel verder ontwikkeld…
    Ook van Manen had geen belang bij het noteren van zijn balletten in Labanotation…dus als hij niet meer leeft en zijn beide assistentes ook niet meer, dan zullen zijn balletten ook uitsterven…nog een gemiste kans…
    jammer vind ik dat…
    jeggroet

  4. laila zegt:

    @Jeg.
    Ballet is slechts in beperkte kring geliefd denk ik.
    Mijn Groningse partner is ook zo iemand die zijn schouders er voor ophaalt;-)
    Tot dat hij eens een keer samen met mij naar een ballet keek.
    In de link kun je overigens zien dat Van Manen in Moskou de Grand Pas Award kreeg en er zijn veel grote dansers die zijn balletten dansen.
    Boeiend wat je zegt over die L M Analyses en de plaats van de danscultuur in de VS en Engeland.
    Bedankt voor je reactie.

Geef een reactie

