ik wil dat de hele wereld weet van deze tragedie

fotofotois de kop boven een artikel in de VK vanmorgen. Je kunt in je leven zo geraakt worden door allerlei onrecht dat het je niet meer loslaat. Zo vergeet ik nooit meer de moorden in Argentinie in opdracht van het  corrupte kolonelsregime.   En de Dwaze Moeders.

Jennifer Lopez werd in ’98 gevraagd door de Mexicaans-Amerikaanse regisseur Gregory Nava of ze een onderzoeksjournaliste wilde spelen in zijn film Bordertown. De film is gesitueerd in de grensstad Juarez waar de afgelopen jaren honderden vrouwen zijn verkracht, verminkt en vermoord. Ze zei onmiddellijk ja.

"Ik wil de Mexicaanse regering dwingen om de schuldige aan te pakken,"aldus Jennifer.
Geen Amerikaanse studio was bereid geld in de film te steken. Uiteindelijk besloot ze de film zelf te produceren.
Ze haalde Antonio Brandaras over om de hoofdrol te spelen door hem foto’s te sturen van de lijken van de meisjes en brieven van de moeders.

De opnames waren niet zonder gevaar.
Nava kreeg doodsbedreigingen, één crewlid werd opgepakt en er zijn filmrollen gestolen.
Gestolen filmrollen, waar heb ik dat eerder gehoord?
"Ik ben in New Mexico banger voor de politie dan voor de meeste mensen die door de politie gevangen worden gezet.", aldus Jennifer Lopez.
Waarbij ik onmiddellijk moet denken aan de corruptie in Rusland, waar zoals nu weer eens blijkt naar aanleiding van het onderzoek naar de moord op de kritische journaliste Anna Politkovskaja een sterke verwevenheid is van machthebbers met criminelen ( zie column Arnout Brouwers VK vandaag )

Uit handen van José Ramos Horta, winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede kreeg ze een prijs: de Artists for Amnesty Award ( van Amnesty International)  en "dat is me meer waard dan en acteerprijs".

Moedig vind ik het initiatief om zo’n film te maken; een geengageerde film, een genre dat de ogen kan openen in een doofpotcultuur.   Vanaf donderdag in 17 zalen.

zie ook de bijdrage van ceesincambodja over corruptie.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

25 reacties op ik wil dat de hele wereld weet van deze tragedie

  1. Thera zegt:

    Moedig en nodig.

  2. Coby zegt:

    Aanbevolen!!!
    Hartelijke groet,Coby

  3. Ina Dijstelberge zegt:

    Sterk en aanbevolen.

  4. laila zegt:

    @Thera: vind ik ook.
    @Coby: bedankt voor je reactie.
    @Ina: Kracht en Moed om dit soort dingen te veranderen,ook structureel, vind ik erg belangrijk.

  5. zinnen verzetten zegt:

    dien jennifer heeft me al vaker verbaasd.
    ik vind haar een zangeres van naks,
    dat oppervlakkige geglitter en geglans, jaks.
    maar potdomme het wijf kan wel acteren
    (zie out of sight met george clooney)
    en nu blijkt ze ook nog ergens voor te
    willen en durven staan! ik ga kijken.
    danks laila

  6. laila zegt:

    Ik weet niet eens precies wie het is Zinnen, maar wat weten we eigenlijk van de Sterren?;-)
    Ik vind dit een moedige actie!

  7. Buitendijks zegt:

    Goeie actie, Laila. JL poetst in een keer haar imago op…

  8. Martha Vosbeijer zegt:

    Dank voor de tip Laila en ik zal zeker gaan kijken! Erg moedig van allemaal.

  9. Doortje zegt:

    wat zinnen zegt dacht ik ook. Naks en jaks, maar wel deze film absoluut willen maken!

  10. laila zegt:

    @Buitendijks: op een gegeven moment is het imago helemaal ondergeschikt aan de missie. Denk ik.
    @Martha: vind ik ook.
    @Doortje: Ik ben benieuwd naar deze film.

  11. rachel zegt:

    tjee, hebben we het hier over JLo. wat moedig, nix imago.

  12. Solvejg zegt:

    Bedankt voor de tip! Dat had ik nooit achter haar gezocht, dit is mooi!

  13. viktor loman zegt:

    Ook in de vrije westerse landen gaat het er zeer onvrij aan toe als er sprake is van voor de machthebbers onwelgevallige , "bedreigende" zaken. alleen de trucs zijn geraffineerder.
    groet
    rené

  14. laila zegt:

    @rachel: bedankt voor je reactie.
    @solveg: We kunnen ons vergissen in die sterren, inderdaad.
    @viktor: dat zou best eens kunnen.

  15. Johan HvD zegt:

    Goede recensie gemaakt, laila. Jennifer Lopez ken ik alleen van naam, hoe ze zingt weet ik eigenlijk niet en kan d’t verder niets over zeggen. Maar ‘tis knap dat ze een dergelijke film ondersteunt en produceert.

  16. Daan zegt:

    Dwaze moeders, die naam heeft me altijd zo verdrietig gemaakt. Hoezo dwaas? Ziedende Zina’s, of een andere Powerkreet, deze toestanden verdienen een keihard antwoord.

  17. Morgaine zegt:

    Dank voor de tip, ik houd het in de gaten!

  18. laila zegt:

    Bedankt verder voor de reacties.
    Ik ben teleurgesteld na het lezen van de recensie in de VK
    "Dat engagement oogt oprecht.Daarmee houdt het ook op….
    Met als resultaat een semi-thriler vol prekerige elementen, waarin de hoofdrolspeelster meer opvalt door haar nauwgezet vormgegeven decolleté dan door de bitchy vertolking."
    En tot slot:
    "Ook idealsme kan er potsierlijk uitzien."Reactie is geredigeerd

  19. laila zegt:

    zie ook: http://www.hester.nu
    Eén van de (370?) jonge vrouwen die vermoord zijn is een Nederlandse.

  20. Eline zegt:

    Nu pas gelezen, Laila. Maar wat een goed informatief stuk heb je geschreven, je hart zit erin. Dank!

  21. laila zegt:

    @Eline: Bij mij gaat alles met hart en ziel ,soms een beetje meer dan anders;-) maar ik baal als een stekker dat dit zo’n "B-film "is geworden.

  22. zinnen verzetten zegt:

    maar laila, ’t is maar een vk-recensie.
    deze film krijgt op het moment volop
    positieve aandacht. en als alle
    j-lo fans ‘m gaan bekijken…
    op http://www.hester.nu/
    gekeken. schrijnend verhaal.
    een van de vele honderden verhalen.
    stichting hester verricht ter plekke
    al zoveel geweldig werk.
    laten we ze steunen.
    voor al die vrouwen daar.

  23. laila zegt:

    Daar zit wat in Zinnen, hoewel ik inmiddels meer recensies heb gelezen.
    De film was net in het NOS-journaal, met de moeder van Hester en die was onder de indruk.
    Ook Amnesty International was in beeld.
    "Laten we ze steunen,
    voor al die vrouwen."
    niet alleen daar!

  24. Starry Night zegt:

    Grappig, vind zelf de term ‘dwaze moeders’ juist goed gekozen, omdat het de gekwordende machteloosheid uitdrukt waarin deze vrouwen leven.
    Die JLo… En recensies? Gewoon zelf gaan kijken en oordelen denk ik.

  25. kees smit zegt:

    Ik hoorde deze week in het NOS-journaal ook over de moorden in die grensstad. Heb jij een idee wat daar achter kan zitten, en waarom de regering van Mexico er niets aan kan of wil doen? Ik vind het iets onbegrijpelijks.

Geef een reactie

