Helden/ David Bowie in Groningen 2016/ IM David Bowie-foto Corbijn

Bowie door Anton Corbijn.

137975129.3I1Ei7MI

fotoWat maakt iemand tot een held?, is een vraag die wellicht beantwoord wordt op de tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam.

Het begrip held heeft altijd een wat negatieve klank bij mij gehad. Ongetwijfeld zal dat samenhangen met de wijze waarop de geschiedenis megalomane krijgsheren, zeeschuimers en kerkadepten heeft afgeschilderd. Aan de meeste van hen zit toch zeker een steekje los, wordt steeds duidelijker. En als ik vroeger in Duitsland op vakantie kwam walgden de Denkmahler me toe. Van die wanstaltige sokkels met coryfeeen erop.

Ik kan me dan ook goed de historische dag voor de geest halen dat het monument van Van Heutsz beklad werd. Door Relus ter Beek en companen, geloof ik.

Want die Van Heutsz dat was toch gewoon een oorlogsmisdadiger?

Het onderwerp wordt op de tentoonstelling op verschillende manieren benaderd en er zijn lezingen.

Zo heeft Nelleke Noordervliet het over de held in de literatuur en een psycholoog behandeldt de held in het kader van massahysterie.

Vanmorgen werd ik heftig geraakt door de bijdrage van ceesincambodja: Mannen Eerst, waaruit blijkt hoe slecht het gesteld is met de positie van vrouwen in Cambodja en andere arme landen.

Daarom kies ik nu als heldin: Hannie Schaft ( waar de Vries het boek: Het meisje met het rode haar over schreef) , als symbool van verzet tegen onderdrukking
en in navolging van het onderwerp:

De God/Godin in iedere man/vrouw,

bedenk ik als variant.

De Held in iedere man/vrouw.

We could be heroes,

NOT just for one day
( vrij naar David Bowie)

——————————————————————————–

8-1-2016

http://www.groningermuseum.nl

—————————————————-

11-1-2016

DavidBowie-portrait

Favorieten:

Life on Mars, live ( en ook All The  Mad Men, voor zijn schizofrene broer Terry.)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

18 reacties op Helden/ David Bowie in Groningen 2016/ IM David Bowie-foto Corbijn

  1. laila zegt:

    Zie ook foto’s in VN van vrouwen in Afghanistan.

  2. Graaf Geo Hemelschraag zegt:

    Lijkt me een interessante tentoonstelling, Laila.
    De echte helden zijn zij, die, ofschoon ze zeven kleuren stront schijten, toch doen wat ze vinden dat ze moeten.
    En dat zijn doorgaans niet degenen die op veilige afstand van het slagveld de orders uitdelen.

  3. Alice zegt:

    Lijkt mij ook een boeiende tentoonstelling en een onderwerp waar meer over te zeggen is dan je op het eerste gezicht zou denken.

  4. eva zegt:

    Veel van de figuren in de Nieuwe Kerk, zie ik bepaald niet als held.
    Eerder als idool (van sommigen)
    Heb de tentoonstelling niet gezien en hoef ‘m ook niet te zien na wat er al over hoorde en zag op tv.
    Hannie Schaft kun je met recht een held noemen.
    gr eva

  5. Jos Goedmakers zegt:

    Echte helden dragen geen sokken…

  6. laila zegt:

    * Ik ben blij met al die aanbevelingen.
    @laila: inderdaad ; indrukwekkende foto’s in Vrij Nederland;-)
    @Graaf: daar zit wat in.
    @Alice: er zijn veel kanten te belichten.
    @eva: mij boeit zo’n tentoonstelling wel.
    @Jos: Stel er breekt brand uit en je hebt je schoenen al uit…
    En nu naar het terras in de tuin.

  7. staco zegt:

    de tentoonstelling- ik was er- vind ik opgeklopt,er moest weer wat in de Nieuwe Kerk-,
    te veel ‘in elkaar gezet en bij elkaar geraapt’.
    Mijn held is Cees in Cambodja. Wat had hij niet met al dat geld voor deze tentoonstelling kunnen doen…

  8. waterjuffer zegt:

    Even in de boekenkast gekeken,
    Het meisje met het rode haar is van Theun de Vries.
    Vandaag weer twee helden ontmoet, maar dit even terzijde.
    Groet

  9. Johan HvD zegt:

    De tentoonsteling heb ik nog niet bekeken, wel gezien op tv en diverse krantenverslagen gelezen. Wat mij opvalt is dat er figuren tentoongesteld zijn waarvan ik me afvraag wat hen tot held maakt.
    Overigens, Laila, vroeg ik mij ook al af wat Mulisch met Hannie Schaft van doen heeft…
    Maar zij is zeker wel een Held!

  10. laila zegt:

    @staco: Dat is snel; had ik niet verwacht van iemand met zo’n anti-held avatar.
    Overigens kost het me moeite iemand met zo’n "smoel" serieus te nemen.Is dat je bedoeling?
    @waterjuffer. Je hebt gelijk. Harrie schreef liever over Twee Vrouwen. Ik heb het Meisje met het rode haar ooit uitgeleend en nooit terug gekregen.
    Wat je zegt over het ontmoeten van helden:
    Als je wilt kun je ze dagelijks tegenkomen.
    @Johan. Boeiende vraag inderdaad. Wat maakt een mens tot held. Op welke figuren doel jij?Reactie is geredigeerd

  11. staco zegt:

    Soms schuilt er meer achter een avatar..

  12. Johan HvD zegt:

    Ja, da’s ook een goeie vraag, Laila. Je hebt bijvoorbeeld de welbekende zeehelden, die ons allemaal door de strot zijn geduwd. Achteraf weet menigeen wel beter.
    Eigenlijk doel ik op niemand, al die ‘helden’, die terecht of onterecht wereldwijd zijn uitgeroepen, daar heb ik niet zo’n boodschap aan. Meestal gaat het die ‘helden’ om de roem.
    Er zijn nog zoveel anderen, die in alle stilte geweldige heldendaden verrichten.
    Een klein voorbeeld:
    deze week las ik in de plaatselijke krant een overlijdensadvertentie. Aan de naam te zien dacht ik de persoon te kennen, maar ik had hem al jarenlang niet meer gezien. Hij was gehandicapt, lichamelijk en geestelijk, maar wist zich altijd uit veel benarde situaties te redden. Hij woonde met zijn, eveneens lichamelijk gehandicapte, moeder in een klein appartement. De man (in die tijd, zo’n dertig jaar geleden was hij nog een knaap van begin twintig) droeg immer oude verlopen schoenen. Daarop liep hij dagelijks naar zijn werk, deed boodschappen voor z’n moeder en nog veel meer. Hij liep scheef op de oude schoenen, zodat zijn voeten pijn deden. Ik had ontzettend met hem te doen.
    Aanvankelijk dacht ik dat hij, na een auto-ongeluk te hebben gehad, waarbij zijn moeder om het leven is gekomen, korte tijd daarna ook was gestorven. Navraag leverde niets op. Nu blijkt dat hij al geruime tijd in een zorgcentrum heeft gewoond, alwaar hij op een leeftijd van 54 jaar is overleden.
    Kijk, die jongen is voor mij een held. Vrijwel niemand die dat erkende. Voor velen was hij gewoon ‘de gek uit het dorp’.
    Op zo een manier worden er vele andere opgeborgen, opdat ze niet ‘tot last’ zijn voor de medeburgers, die immers hun heldendaden moeten vertonen, waarbij ze dergelijke gehandicapte medemensen niet kunnen gebruiken…

  13. laila zegt:

    @ staco: ik ben niet zo dol op onnodige mystificaties. En wat betekent identificatie met een (lollige?) underdog?
    @Johan. Met het begin ben ik het eens. Veel is door de strot geduwd, maar dat stelde ik ook al.
    Jouw voorbeeld is sprekend.
    In Trouw, die ik op zaterdag lees staan interviews met boeiende mensen, over hun helden.
    Onlangs stelde ik schertsend dat Bob Dylan een held voor me was. Maar inderdaad: zijn muziek heeft in een bepaalde periode veel voor me betekend.Ik zou ook Bach kunnen noemen.
    Overigens: de Thijsseplaatjes heb ik wel ingeplakt:-) In de loop van jaren, samen met de kinderen.

  14. Johan HvD zegt:

    Wat betreft Trouw, Laila, die koop ik zo af en toe wel eens. Zaterdags staan er zeker interessante verhalen en interviews in. (Ook de nieuwspuzzel is wel leuk…:)
    Tja, Rob Zimmerman, hij is nu niet direct mijn held, maar toch, hij heeft/had iets te vertellen. Vroeger heb ik daar tot in den treure naar geluisterd, soms gedwongen. Bij vrienden, die de hele avond Dylan draaiden, er doorheen wauwelden zodat ik af en toe dacht, zwijg allen stil of laat de platenspeler stilstaan. Het werkte danig op m’n zenuwen.
    Veel later ontmoette ik iemand, met wie ik zo’n twintig jaar een zekere vriendschap heb gedeeld
    (de persoon is naar ik heb gehoord inmiddels overleden) en Dylan heb gedeeld. Hij noemde Dylan zijn vader. Maar in één adem noemde hij ook John Lennon zijn vader. Beiden hadden hem meer te vertellen dat zijn eigen vader (en moeder). Maar ja, of ik dat allemaal serieus moest nemen, kweet niet. De persoon in kwestie dronk nogal en had dan vele noten op zijn zang, letterlijk en figuurlijk.
    Toch ben ik door de tijd heen wel steeds naar Dylan blijven luisteren. Voor mij is één van zijn betere verdiensten het vormen van de Traveling Wilburys. Natuurlijk, zijn vroegste songs en albums zijn historisch.
    Bach, ik ken niet veel van hem, des te meer van Debussy. Hij is wel een held voor mij. Zijn muziek heeft veel veranderd. Zijn persoon was kwetsbaar. Hij is aan de gevolgen van de 1ste wereldoorlog overleden, niet dat hij gevochten heeft of zo, hij kon de druk van al het geweld om zich heen niet meer aan.
    Ehm, de plaatjes, haha, die zitten al jarenlang los in de albums en wachten op hun plaatsje…
    Ooit had ik de andere twee albums, uit latere jaren in navolging van Thijsse en alwaar je ook plaatjes kon inplakken. Dat heb ik toen wel gedaan. Maar de albums heb ik niet meer.

  15. Gus Bolden zegt:

    Ja, dat shokkeerde mij ook, "Cees in Cambodja".
    Dat een meisje niet alleen in een huis kan zijn.
    Maar wat doet ie een goed werk zeg, die gast, een school bouwen en…
    Petje af. Voor mij is ie een held.

  16. laila zegt:

    Zou Cees het waarderen een held genoemd te worden?

  17. staco zegt:

    wat vind je van je eigen avatar?
    Geen mystificatie?

  18. laila zegt:

    Nee hoor; ik weet niet hoe je zo’n ding maakt, dus laat ik het maar zo. En ach;
    het geeft ruimte aan de lezer om zelf in te vullen;-)
    Een lulletje rozewater als jij zou ik echter nooit kiezen.

Geef een reactie

