dick bruna 80/ nijntje 60 ( unicef)/88/ 2016 Max Velthuisprijs/ in 2017 allemaal op de fiets/ 17-2-2017 IM

fotofotoWereldwijd miljoenen kinderharten heeft hij veroverd. Dick Bruna die deze week 80 wordt. Grote bewondering heb ik voor deze man , die nog steeds actief is want in september komt een nieuwe Nijntje. In 1955 zag de eerste Nijntje het levenslicht. In een duin bij een huisje in Egmond aan Zee huppelde een konijn rond. ’s Avonds vertelde Dick Bruna er verhaaltjes over aan zijn kind.; het begin van de prentenboekenlegende.
Er zit een hoop van hemzelf in Nijntje:
“Nijntje probeert altijd aardig te zijn. Je voelt van haar dat ze iets doet om aardig te zijn. Dat voel ik in mezelf ook zo. Ik vind het heel moeilijk om assertief te zijn. Ruzie is vreselijk.”, zei hij ooit in een interview.

Een beetje een watje die Dick, maar die Nijntjes roepen toch echt vertedering op.
Dolf Kohnstamm heeft eens onderzocht waarom juist Nijntje zo’n enorme aantrekkingskracht uitoefent. Onmisbaar voor haar charme zijn volgens Kohnstamm haar ogen:
Nijntje kijkt de lezers recht aan en dat geeft een gevoel van echt contact.
Hier moet ik eigenlijk wel een beetje om lachen; zwarte kraaltjes die je echt aankijken, maar toch is het zo. Neemt u als lezer de proef op de som en zeg nu zelluf. Nijntje kijkt dwars door je heen.

Ergens boven staat nog een doos met Nijntjes en Kikkers enzovoort. Heerlijk, die kinderboekjes.

Alvast gefeliciteerd Dick!

http://www.nijntje.nl

————————————————————

25-4-2015

Omdat Nijntje 60 is hebben 60 kunstenaars haar verbeeld; samen met unicef

Lita Cabellut

http://www.nijntjeartparade.nl

Lita-Cabellut-extra-beeld-1nijntje-op-de-fiets_tcm10-19913

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

19 reacties op dick bruna 80/ nijntje 60 ( unicef)/88/ 2016 Max Velthuisprijs/ in 2017 allemaal op de fiets/ 17-2-2017 IM

  1. staco zegt:

    Je noemt Nijntje "zij", maar het sterke is dat Nijn ook ‘hij’is.
    Heeft dat te maken wie hij/zij aankijkt?

  2. laila zegt:

    Goeie vraag Staco;
    ik dacht altijd dat het een meissie was.

  3. Krijg Nou Wat zegt:

    Ach wat maakt het uit.. een zij of hij.. als we maar kunnen blijven en willen fantaseren, want zo zijn we volwassen geworden…
    Keep Smiling!
    R

  4. Moedermethond zegt:

    Staco
    uit de tijd dat ik de boekjes (allemaal) aan mijn kinderen voorlas weet ik nog dat Nijntje aangeduid werd als "zij". Of ik moet me heel erg vergissen.

  5. laila zegt:

    Leuk he Mo.
    Ik ga straks eens in de doos kijken welke ik nog heb.
    De Kikker-boekjes van Max Velthuis vond ik nog mooier.
    Morgen wordt hij 80.

  6. Gala zegt:

    misschien leuk voor jou. Op dit moment is er in de grote Bieb van R’dam een overzichtstentoonstelling van alle (boek) omslagen die Dick Bruna in de loop van zijn leven gemaakt heeft, meer dan 2000

  7. laila zegt:

    Bedankt voor de tip Gala.

  8. Ramirezi zegt:

    Konijnennogen – ook niet mijn favorieten…

  9. de Stripman zegt:

    Bruna is meesterlijk in zijn eenvoud. En volgens ben je geen watje als je niet van ruzie houdt, hoor. Ik vind dat juist wel een aardige eigenschap…;-)

  10. Zilver zegt:

    Oeps, ik dacht dat hij….. was, nou je weet wel.
    Ook hier heel wat boekjes in huis gehad, mijn kindjes konden altijd zo mooi BAL zeggen, ook een plaatje van hem, zo duidelijk, zo kleurrijk.

  11. laila zegt:

    @ Rami: wat mij vooral ook fascineert zijn oude mensen die doorwerken.
    @Stripman: Er zijn veel tekenaars waarvan ik houd. Ook verschillende stijlen. Ik heb nog het Klein Pulcinellenboek voor Anneke van Peter Vos. Maar jij weet er vast meer van. Van welke tekenaars houd jij?
    @Zilver: bal?Reactie is geredigeerd

  12. de Stripman zegt:

    Mijn grote voorbeelden zijn Marten Toonder, van Heer Bommel en Tom Poes en de in ons land minder bekende Amerikaan Walt Kelly, van de strip Pogo. Daar moet je maar eens naar zoeken op het internet. Maar er zijn veel goede, hoor. Peter Vos is ook een fijne tekenaar…;-)

  13. de Stripman zegt:

    Walt Kelly is ondermeer te vinden op de http://en.wikipedia.org/wiki/Walt_Kelly en ook http://en.wikipedia.org/wiki/Pogo heeft daar een vermelding…;-)Reactie is geredigeerd

  14. Eline zegt:

    Zo knap, een paar lijntjes en stipjes en het komt tot leven. Eigenlijk gek. Ken je zijn boekje ‘weet jij waarom ik huil?’ Was ook al zo mooi. Maar geen Nijntje, geloof ik. Mooi geschreven, Laila!

  15. laila zegt:

    @Eline; het is alweer wat jaartjes geleden dat ik ze voorlas.
    Trouwens: Nijntje in het museum ( las ik net) wordt zelfs in het Guggenheim verkocht.

  16. laila zegt:

    @Stripman: aangezien het nog niet echt druk is op mijn werk heb ik lekker wat gegoogeld naar tekenaars.
    Ook Walter Kelly heb ik bezocht; die kende ik niet. Wat buitenlanders betreft was ik een fan van Robert Scrumb.
    Maar wat zijn er veel prachtige werken: Je zou er tig blogs mee kunnen vullen.
    Gumbah, Kamagoerka, Peter van Straaten maar ook Frederick Frank met De handgetekende Zen van het zien.

  17. de Stripman zegt:

    Walt Kelly is in Nederland niet zo bekend, maar hij is ook al een hele poos dood, dus het is niet gek dat je hem niet kent. Ik heb dan weer nooit van Frederick Frank gehoord. Die ga ik ook eens opzoeken…;-)

  18. laila zegt:

    @Stripman. Die Frederick Frank is echt heel bijzonder. Ik zocht het boek gisteren nog in de bibliotheek,waar ik het al twee maal geleend had.
    Ook vrij oud.Hij werkt met ijle lijnen.( een spiritueel tekenaar)
    Bij de boekhandel ben ik nog op zoek gegaan naar Nijntje-boekjes. De VK heeft vandaag een aardig stukje tgv zjn verjaardag. Prachtig om te lezen dat hij nog elke dag naar zijn atelier in Utrecht gaat en met de hand werkt.
    "Het Bruna Huis noemt hem een groot kunstenaar. Is dat niet overdreven? …
    De grafisch ontwerpers van nu lopen met hem weg, omdat zijn boekomslagen van 50 jaar terug nog niets aan kracht hebben ingeboet.
    Bruna vindt zichzelf ontwerper. Matisse en Léger zijn zijn grote voorbeelden."
    Dick, vandaag neem ik een wijntje op
    je:-)

  19. Solvejg zegt:

    Ah ja, we hebben er wat versleten! En dat Nijntje een meisje is, dat blijkt uit ‘Het huis van Nijntje’ (boekje 79), bijvoorbeeld:
    "het huis heeft ook een kapstok
    daaraan hangt nijn haar jas
    daaronder staan haar laarzen
    die heeft ze nog maar pas"
    Groet!!

Geef een reactie

