!wilde paarden

foto


 Mensen zijn net wilde paarden", lees ik in Trouw in een artikel met de interessante kop:
 
De herontdekking van een filosoof

Het gaat dan om de eigenzinnige arts Bernard Mandeville, die wereldfaam kende in de 18 e eeuw maar in Nederland een vergeten burger is.
In de satire De Wereld gaat aan deugd ten onder, beschrijft hij hoe weinig vanzelfsprekend het is dat wij menslievend  met elkaar omgaan.
"De mens is van nature niet sociaal maar sociabel, dat wil zeggen: er met moeite min of meer geschikt voor te maken om in een samenleving te leven en die samenleving in stand te houden."

"Als je zo’n samenleving wilt kunnen begrijpen , dan zul je rekening moeten houden met de menselijke ondeugden. Deel 1 van het Verzameld Werk, dat vorig jaar verscheen draait voornamelijk om  ondeugden als afgunst, ijdelheid, bedrog, hebzucht en onkuisheid, die voor de samenleving een zege kunnen zijn mits ze door bekwame politici op een verstandige manier worden aangepakt."

Louter deugd zorgt er niet voor dat naties
In pracht leven. Zij die een Gouden Tijdperk
Willen laten herleven, moeten net zo openstaan
Voor eikels als voor eerlijkheid.

Een wijs man, die Mandeville.

Waarde lezer.
Ik wens u een ondeugende vakantie. Als de wilde paarden.

www.bernard-mandeville.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

36 reacties op !wilde paarden

  1. k. van vulpen zegt:

    opmerkelijk, een artikel over paarden
    met een kop

  2. Mephisto zegt:

    ik zie dat wel zitten, vakantie.
    Zelfs een ondeugende, mèt kop.

  3. jorrit zegt:

    misbruik? ik mis even wat ben ik bang

  4. jorrit zegt:

    Er is een Franse film, zwart/wit, waar een jongetje in de Camargue ontvlucht aan boven op een wit wild paard. Aan het eind leidt die vlucht de zee in.. de verlossing. Die film heb ik als jongetje gezien, en leeft in me.
    Door jouw blog te lezen word dat opgeroepen, en wil ik het gegeven gaan verwerken in een verhaal. Toegestaan of misbruik? :-))Reactie is geredigeerd

  5. jorrit zegt:

    tel uw ondeugden :-))

  6. laila zegt:

    @vulpen: what’s on your mind?
    @mephisto: tja; ik moet nog even afkicken, maar vrij zijn en ondeugend. Het heeft wat.
    @jorrit: leve de verbeelding!

  7. jeg synes zegt:

    aha great Laila…
    Yes Mandeville was een wijs man….ik ken zijn Fable of the Bees….en heb ook de wereld gaat ten onder gelezen….ik heb wel eens gedacht: zou er niet iemand willen zijn die dat boek herschrijft in een modern jasje..ik zou het velen cadeau doen…..
    en nee, ik ben geen wit paard…maar een wilde vogel, want dat is mij thuis aangepraat :))
    jeggroet

  8. Harry Daudt zegt:

    Laila,
    Dus niet alleen wilde…paarden; ook wilde… mensen?
    Wild? Ondeugend? Moeite met ‘de ander’?
    TROUWartikeltje, dat meer vragen oproept, dan
    beantwoordt.
    Goed,dat er bloggers zijn ‘als jij’,
    Woensdagavondgroet,
    Harry

  9. Alice zegt:

    We zijn allemaal wel eens ondeugend 🙂
    fijn dat je er een link bij hebt gezet

  10. Gus Bolden zegt:

    Laila
    Ten eerste, koop die mosterd.
    Het gaat ook uitstekend bij karbonade vlees of spekjes.
    Mandeville, nee ik ken hem niet.
    Ik hou van filosofische gedachten en uitspraken.
    Het zet je altijd weer even op het andere been.
    "Alle Kretenzers zijn leugenaars", maar het was een Kretenzer, die het beweerde.
    Gus Bolden

  11. laila zegt:

    @Jeg; tjeeses : wat heb jij veel gelezen. Prachtig toch: een wilde vogel. Een dansende dan wel.:-)
    @Harry; tja,vandaar die link, waar ik zelf na een paar uur nog niet op uitegelezen ben.
    @Alice; ondeugend zijn heeft zijn charme:-)
    @Groningse mosterd; die hoort bij de inboedel.

  12. laila zegt:

    @Alice:
    Wat zijn voor jou de grenzen tussen ondeugd en stoornis?

  13. Ramirezi zegt:

    Zouden paarden blij zijn als je "brrrraaaafffff" tegen ze zegt ?

  14. laila zegt:

    @Rami: daar trekken deze paarden zich niets van aan.

  15. Geroma zegt:

    Wat een leuke bijdrage, Laila!
    Paarden zijn fascinerend mooi!
    Het plaatje zegt al bijna genoeg:)
    Groetsels, Geroma

  16. laila zegt:

    @Geroma. Leuk?
    Vind ik niet, maar het plaatje is mooi.

  17. Alice zegt:

    Ik had de vraag niet gezien!
    ik vind het wel een moeilijke vraag laila,
    mag ik er nog een nachtje over slapen?
    Weet jij een antwoord?

  18. laila zegt:

    @Alice: Bij de beantwoording van die vraag zou ik niet over één nacht ijs gaan; ik zou er een essay over kunnen schrijven, maar zie het als een Socratische vraag:-)

  19. Henri Dumoulin zegt:

    @Jorit
    De film is gemaakt van Albert Lamorisse en heet " Crin Blanc", hij is ook de maker van "Le ballon Rouge", en bedenken van het spel "Risk".

  20. laila zegt:

    Henri.
    Ha; dat je Mandeville aanhaalt.
    Dat laatste vers. Prachtig.
    "Net zo openstaan voor eikels als voor eerlijkheid".
    Een waarheid als een koe.
    Velen vervelen; zijn doorzichtig.
    Enfin; ik heb geen tijd fvoor bloggames.

  21. laila zegt:

    Hij blijft sterk, die Mandeville.

  22. anna zegt:

    internetdummies

  23. laila zegt:

    Zou het anna?

  24. nico zegt:

    ik zit al een uur op die link te lezen.

Geef een reactie

