voor janneke

fotoVanmorgen werd ik gewekt door de zon, de vogels en de plof van de krant op de mat. Veel te vroeg, zes uur. Droevig las ik het bericht van haar dood; 63. Veel mensen laten kinderen na en sommigen verdwijnen als stipjes aan de horizon. Niemand die nog naar hen taalt. Zij niet. Zij laat een museum na; samen met haar man.
Museum De Buitenplaats in Eelde,genomineerd als het mooiste gebouw van Nederland; ontworpen door Ton Alberts, die ook het Gasuniegebouw ontwierp.
Een gebouw met verrassingen, binnen en buiten. De tuin ontwierp ze zelf. Veel hebben ze er  geklust;ik herinner me nog haar kapotte nagels omdat ze eigenhandig een muur bouwde van oude stenen, die ze ik weet niet waar vandaan haalden. Gisteren schreef ik over de structurele subsidie van de Provincie Groningen, want het voortbestaan was bedreigd. Maar altijd hielden ze moed, samen met veel vrijwilligers.  Het was haar levenswerk.

Ik loop naar de kast en pak Het orgeltje van Yesterday,van haar collega Rutger Kopland dat ik van haar kreeg na negen maanden stage klinische psychologie in het Academisch Ziekenhuis. Een voorjaarsgedicht kies ik voor haar uit.

Je hebt het vredige landschap verstoord,
het gehucht lag te slapen, je liep er door
en het werd wakker. Meewarig witte gezichten
achter vitrages hebben me stap voor stap
gevolgd, argeloze kinderen me woord voor
woord uitgelachen, hofhonden braken los
in uitzinnig geblaf,vee dat dieper leek
te slapen dan de dood verrees in zwart
lakense pakken en snoof van woede en
de rivier reikte gretig over zijn oevers
naar de dijk waarop ik liep.

Ik had je willen houden
willen schreeuwen blijf blijf
kom terug, maar toen ik riep
was het een groet, toen ik je greep
was het een gebaar van afscheid,
toen ik je gezicht zocht waren
mijn ogen vochtig en kon ik
een onbeduidend detail aan
de horizon niet loslaten.

Het beeld is van Nic Jonk, wiens beelden te zien zijn in haar  tuin.
"Naakt in de tuin", tot 28 oktober,
uit de collectie van Museum Beelden aan Zee in Scheveningen.

Zie ook:
Charlotte van Pallandt en Kees Verwey, tot 26 augustus.
www.museumdebuitenplaats.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op voor janneke

  1. zinnen verzetten zegt:

    wie zij is
    weet ik niet
    maar ik vind het een ontroerende ode
    en ik zou graag eens naar eelde
    wat een pracht

  2. jacob hesseling zegt:

    mooie herinnering, maar haar naam ?

  3. laila zegt:

    @ Zinnen: Mooi he. Het huis ken ik, helemaal beschilderd door Matthijs Roling, Olga Wiese en vele anderen. Het museum en tuin zag ik pas vorig jaar.Er is ook altijd muziek: uit alle windstreken.
    @Jacob:Janneke van Groeningen heet ze. In de VK staat een IM ( op de linkerpagina)

  4. Klaas @ weblog delfzijl e.o. zegt:

    Janneke van Groeningen (63) overleden
    Gepubliceerd op 04 juli 2007, 22:37
    Laatst bijgewerkt op 04 juli 2007, 22:51
    eelde –
    Janneke van Groeningen, eigenaar van het Nijsinghhuis en oprichter van Museum De Buitenplaats in Eelde, is maandag op 63-jarige leeftijd overleden.
    Samen met haar man bouwde ze De Buitenplaats uit tot een belangrijk museum voor figuratieve kunst. De uitvaart is zaterdag in Eelde. Ze was al geruime tijd ziek. Van Groeningen kocht het monumentale Nijsinghhuis in 1971 en liet eind jaren tachtig een museum bouwen. Haar laatste grote project was de voltooiing van een museumtuin. (Dagblad v/h Noorden)

  5. laila zegt:

    Wat bedoel je met dit bericht Klaas?
    Dat je het al wist?
    Het stuk in de VK is veel uitgebreider.
    Ik heb het uitgeknipt en bewaar het in het bundeltje van Kopland, dat ik van haar kreeg.

  6. Klaas @ weblog delfzijl e.o. zegt:

    @Laila: het was bedoeld als wat extra informatie voor mensen die haar niet kenden.Reactie is geredigeerd

  7. laila zegt:

    OK Klaas; er staat nu een IM op de site van de Buitenplaats.

Geef een reactie

