verslaving ( Stella Braam)/ januari 2017 forse toename GHB

fotoDruk gebarend en allerlei onzin uitkramend liep ze mijn kamer in woensdag. De collega.
“Wat ben je gespannen”, zei ik tegen haar en legde even als vanzelf mijn hand op haar rug.
“Ja, alle vezels in mijn lijf doen zeer”.
Ik kon het me voorstellen. Je zult maar een symposium organiseren waar van alles fout kan gaan. Verslaving; een onderwerp dat haar nauw aan het hart gaat vanwege een verslaafd familielid, waar ze veel mee optrok. Ook ik heb iemand in de ( schoon)familie die van Leger des Heils naar opvangadres zwerft, of op straat leeft. Als hij onverwacht zo af en toe op de stoep staat zijn we dagen ontregeld van de shock en ieder jaar zeggen we.
“Hij haalt de kerst waarschijnlijk niet.”

Verslaving komt erg veel voor en er zal vrijwel geen lezer zijn die er niet mee te maken heeft. Wie kent er niet een familie waar een verslaafde puberzoon of dochter continu spanning in huis jaagt en de portemonnee verstopt moet worden. Kader Abdollah schreef er deze week nog over in zijn Mirza-column. Alcoholverslaving, internetverslaving, seksverslaving en van alle betrokkenen maakt het onbetrouwbare mensen, want de drang om te scoren gaat boven alle moraal. Als ik geen leuke baan had en kinderen kan ik me voorstellen verslaafd te kunnen zijn, maar dit terzijde.

Gisteren was er het symposium en hoewel ik weinig tijd had wilde ik naar “leven op de rand“, een workshop van Stella Braam.
Stella Braam, die als under-cover journalist een paar jaar tussen de dak-en-thuislozen leefde. Op levendige wijze vertelt ze over haar ervaringen, van het leven in de portieken van Magna Plaza in Amtserdam naar Schiphol, samen met zo’n tweehonderd anderen, waarvan ze er drie “tot leven brengt.”De meesten leven echter niet meer.

Participerende observatie heet het en uiteindelijk wil ze weten hoe het voelt om crack te gebruiken. Een week wil ze het proberen, maar het zullen negen maanden worden. Totaal verslaafd omdat het spul alle pijn, verdriet enzovoort dempt en dat dempem is natuurlijk één van de kenmerken. Veel verslaafden hebben een dubbele diagnose en een leven van ellende achter de rug. Zorgmijders worden ze ook wel genoemd, veelal vanwege niet zulke rooskleurige ervaringen in de zorg.
“Het enige dat me gered heeft was het toekomstperspectief”, zegt ze en je kunt een speld horen vallen. “Ik had een contract voor het boek en ben naar vrienden in Maastricht gegaan. Veel mensen hebben geen perspectieven meer.”

De discussie is levendig. Uiteraard over bejegening en opeens klinkt de welluidende stem van een man met een doorgroefd gelaat en lang haar. 40+
“Ik heb ook jaren op straat geleefd, verslaafd en toen ik in de psychiatrie terecht kwam werd ik behandeld als een debiel. Het leven op straat was keihard; ik sliep altijd met één oog open.
Uiteindelijk ben ik er van af gekomen op Texel, in een project van de Jellinek, waar ze tijd en aandacht voor me hadden. Ik werk nu aan de andere kant, als ervaringsdeskundige.”

* Stella Braam schreef over de ervaringen in Tussen Gek en Gajes, maar de laatste tijd gaat ze het land door voor workshops in de ouderenzorg naar aanleiding van Ik heb Alzheimer, dat ze samen schreef met haar dementerende vader ( psycholoog) . Op haar site kun je lezen over Zorg op Maat.

http://www.stellabraam.nl

Voorheen schreef ze over de Grijze Wolven.

afbeelding:
Emil Nolde.


10-1-2017

De kranten melden een forse toename van gebruik van het gevaarlijke GHB. In de bajes is een speciale afdeling voor criminele GHB-verslaafden.

Maar hoe staat het met andere verslavingen?, zoals:

sociale media, seks enz.Ook bij ouderen?

Enfin: ik moest als om half 8 op de fiets en het is goed om te ervaren, dat veel mensen “gewoon naar hun werk gaan.”

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op verslaving ( Stella Braam)/ januari 2017 forse toename GHB

  1. jacob hesseling zegt:

    Gelukkig ben ik alleen maar blog verslaafd. Het doet verschrikkelijk veel pijn om mensen letterlijk door hun verslaving te zien worden opgevreten,zeker als dat ook nog in je directe omgeving gebeurt.

  2. koen -Drijfveren zegt:

    goed beeld wat je schetst, heel reëel en concreet. heftige verslaging is killing..
    goed dat je hier andacht aan geeft, lijkt me een interessant symposium.gr, koen

  3. laila zegt:

    @Jacob; en bevalt het?
    @Koen: Het lijkt alsof verslaving hand over hand toeneemt, maar relativerend vind ik altijd dat pakweg 100 jaar geleden, de gemiddelde leeftijd 40 was en er veel mensen op vrijdag het ganse loonzakje naar de kroeg brachten.
    Bedankt voor de reacties.

  4. Jaap van Nieveld Goudriaen zegt:

    Veel en lang samengewerkt met ervaringsdeskundigen, doorgaans prettig, soms ook niet. Projectie is een valkuil.
    Na twaalf jaar intensief bezig te zijn geweest met zwaar verslaafde mensen, balancerend op het randje van leven en dood, is mijn algemene indruk: deze mensen zijn te goed voor deze wereld, te naïef. Met meer hardheid, meedogenloosheid, gewetenloosheid, zouden ze het in deze wereld hebben gered.

  5. laila zegt:

    Beetje romantisch beeld Jaap, maar ik denk er over na.
    Dat verslaafden over het algemeen sensitieve mensen zijn, daar kan ik inkomen.

  6. Jaap van Nieveld Goudriaen zegt:

    Romantisch? Wellicht. Ik spreek uit eigen ervaring, dus subjectief. Trefwoorden die nu direct in me opkomen? Geen gebrek aan intelligentie, wel gebrek aan geslepenheid. Uiteraard reken ik de hospitalisatie, de manieren die men als verslaafde aanleert om datgene te krijgen wat de hulpverlening biedt, niet mee. Daar moet je doorheen prikken.

  7. de Stripman zegt:

    Mooi verhaal, moeilijke problematiek. Gelukkig heb ik er niet heel veel ervaring mee…;-)

  8. fravapa zegt:

    Inderdaad, perspectief bieden en serieus nemen,
    dan is er nog een sprankje hoop.

  9. Gus Bolden zegt:

    Don’t know what to say about this.
    I’m hooked on livin’
    Koop godver die lekkere mosterd.
    "Wasabi."
    Zo heet het.
    Je weet niet wat je proeft.
    E 2.80 voor een klein tubetje.
    Maar lekker!!!!!!
    Okay, nou hou ik op met zeuren.
    Maar het is verdomd lekker.
    Gus Bolden

Geef een reactie

