srebreniza/ september 2016 claim Dutchbatters

fotoSchokkend vond ik de beelden een paar dagen geleden van de vrouwen uit Srebreniza die naar Den Haag waren gereisd. Gewone vrouwen die hun zonen en mannen hebben verloren en ik weet niet wat hebben meegemaakt in 1995. Zich niet beschermd voelden door Dutchbat, want die deden niets.

Tegelijkertijd dacht ik aan het verslag van een Dutchbatter, een student van me, die steeds vaker geplaagd werd door nachtmerries en zijn werk in een jeugdgevangenis niet langer kon doen.Een forse posttraumatische stressstoornis.

Hij besloot na tien jaar weer naar Srebreniza te gaan. Zijn schoonvader ging mee.

Doodzenuwachig is hij naarmate hij de streek nadert. Hij slaapt slecht.

“Toen in Srebrenica de deportatie begon van de vluchtelingen die wij als blauwhelmen moesten beschermen, maar hier voor de middelen niet hadden, zat ik op observatiepost Charlie.”

Op een gegeven moment worden we overvallen door moslimstrijders. We voelen ons machteloos en hebben nog maar voor een week te eten.

We wisten niet hoe het zou aflopen.”

Angstig en gespannen zijn ze ook als ze later horen dat ze door het Servische leger worden opgehaald.

“Onderweg in de bus praatten we weinig met elkaar. Het was juni 1995 en het was hartje zomer, de temperatuur was ongeveer 30 graden en de luiken van de bus waren open voor ventilatie.

Ik keek naar buiten langs de chauffeur heen en zag op de weg een man liggen die vermoedelijk was omgekomen, de man lag op zijn buik en had een ontbloot bovenlijf.

Ik had er geen erg in wat er gebeurd was en liet het over me heen komen, de bus ontweek de man die dood op de weg lag en zwenkte naar de andere kant, omdat daar ook een dode man lag. Vermoedelijk waren dit moslimmannen die zichzelf wilden beschermen tegen de opmars van de Servische militairen.

Ik zat aan de rechterkant van de bus en zag opeens langs de kant van de weg allemaal kledingstukken liggen. Wel een kilometer lang.

Aan het einde van de kledingstukken zag ik een Servisch voertuig staan. Toen ik goed keek zag ik allemaal lijken liggen . Ik schat een honderdtal. Ook rondom.

Ik realiseerde me dat er een massaslachting had plaatsgevonden, die wij als bauwhelmen niet konden tegenhouden.”

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op srebreniza/ september 2016 claim Dutchbatters

  1. Jaap van Nieveld Goudriaen zegt:

    De machteloosheid. De politiek beslist, de politiek verschuilt zich.
    De discipline. Ik ben er ongeschikt voor. Ik had de wapenkamer vrijgegeven en iedereen een Uzi of een Fal in de handen geduwd. Schieten! Wat die fucking kolonel of die fucking minister er ook van zegt.
    Eigen rechter spelen. Soms moet je dat doen. Ter wille van de menselijkheid. In weerwil van de politiek.

  2. anoniem zegt:

    Goudriaan in de bocht.
    Palestijnen mogen rustig worden uitgemoord, volgens hem.
    Wat betreft Szrebreniza, binnenlandse politieke overwegingen, en onnozelheid, leidden tot het drama.
    In de documentaire over de aanklacht tegen Nederland en de VN werden overigens ‘maar’ een 2300 doden genoemd, geen 10.000.
    Dat zijn er natuurlijk nog 23oo te veel.
    Wat ontbrak in de documentaire was weer Big Satan Sam, die de oorzaak was van de Servische actie.
    Het Clinton regime leverde, weer met medewerking van de criminele organisatie NATO, buiten de andere in Joegoslavië betrokken landen om, wapens aan de Bosnische Moslims.
    De Serviers meenden wat terug te moeten doen, Dutchbatters zaten midden in het conflict, en konden en mochten niets vanwege stommelingen en carrièrebaasjes in het Haagse.

  3. anoniem zegt:

    Een voorbeeld van wat Goudriaan kritiseert in voormalig Joegoslavië, maar toejuicht in Palestina:
    http://www.ziopedia.org/en/articles/israel%10palestine/israeli_troops_shoot_hebron_family_-_05_june_07/

  4. Mo zegt:

    Wat maar weer bewijst dat oorlog waanzin is. Wanneer zijn de goeden de goeden, en zijn er wel goeden?
    @Anoniem
    grote vent hoor, anoniem ingaan op een reactie van een ander, en nog niet eens inhoudelijk.

  5. Eline zegt:

    De gevolgen voor de soldaten die op vredesmissie gaan worden al jarenlang zwaar onderschat.

  6. Ramirezi zegt:

    Daar maak ik me ook altijd zorgen over. Hoeveel verknipte jongens komen d’r terug uit al die oorlogen die de hoge heren zo moeiteloos beginnen….

  7. laila zegt:

    @ Japio: Joris Vorhoeve krijg ik bij dit onderwerp in beeld.Daar word ik niet vrolijk van.
    @ Mo; Zijn er wel goeden? Daar vraag je
    iets;-)
    @ Eline: het percentage dat verknipt terugkomt wordt vrij hoog geschat.
    @ Rami: Daar maak ik me gelukkig niet altijd zorgen over, maar soms kom je het weer tegen. Ik heb vanmiddag het e-mailadres van de man weer gekregen. Twee jaar geleden had hij allerlei plannen. Er is zelfs een Ikon-programnma over geweest, maar hij was ook bezig met een speelfilm over Dutchbat en de PTSS.
    Een Brug te ver misschien?;-)

  8. laila zegt:

    Deze week heeft VN een groot artikel met als Kop:
    Niet laten schieten, over PTSS bij militairen.
    5 % van alle uitgezonden militairen heeft te kampen met PTSS. Dat betekent dat 5000 jongens die terugkomen uit Uruzgan er aan zal lijden.
    Begeleiding is niet ( altijd) adekwaat.
    Sommigen worden chronisch patient.
    Van oud-miltairen ( studenten) hoorde ik dat psychologen voorheen van de hoed noch de rand wisten. Tegenwoordig reizen ze mee.

  9. Laila zegt:

    7 augustus 2013. Een opmerkelijke uitspraak van de Hoge Raad over aansprakelijkheid van Nl. mbt moord drie moslimmannen.

Geef een reactie

