maand van het spannende boek/ 2016 Als het zaterdag wordt/ 2018 Memoires Inez Weski ?- 6-6-wedstrijd

www

fotoJuni is de maand van het spannende boek; een genre waar ik , naast alle andere, ook van kan genieten. VN heeft weer een uitgebreide thrillergids en menig jaar ben ik met die gids op pad geweest om weer eens een thrillerschrijver te ontdekken.
Na de eerste kennismaking met Sara Paretsky is zij echter mijn favoriet. Haar personage Vicky Warshawsky is een echte vrouw van vlees en bloed met karaktereigenschappen die me bevallen: intelligent, intuitief, eigenzinnig, maar ze heeft ook duidelijk kwetsbare kanten. Het leuke in haar boeken is dat het net zo goed over de lege koelkast gaat als over een gevaarlijke actie waarbij ze in het zwart gekleed een gebouw betreedt.
Ook de personages om haar heen: een oude buurman met honden die soms eten voor  haar maakt  en een vriendin voor kwetsbare momenten, een psychiater zijn bepaaldelijk geen flat characters. Al jaren krijgt Sara Paretski 4 sterren in de VN-gids en in Amerika won ze veel prijzen met haar thrillers, waaronder de Diamond Dagger Award. Veel vrouwelijke schrijvers zijn door haar geinspireerd.
Zelf heb ik ook eens een poging gedaan, elke week twee bladzijdes, met Kim als privé-detective, maar dit terzijde. Paretsky heeft altijd maatschappelijke thema’s ; het gaat ergens over en haar visie in de boeken komt in de buurt van de mijne. Over Zwarte lijst:Paretsky beheerst de laconieke toon van de klassieken perfect. Maar er zijn verschillen. De dames neigen meer tot zelfreflectie.”NRC. Handelsblad. http://www.saraparetsky.com
———————————————————————————————————————————–
mei 2015.
Nog steeds lees ik graag thrillers.
Net twee van Nicci French, van de Frieda Kleinserie uitgescheurd.
(nb gisteren sprak ik in de bajes met een vrouw met een zeer zwaar delict. Daar valt een boek over te schrijven maar ik moet aan de privacy denken.)
Vandaag Marion Pauw in de VK. Die ga ik ook lezen.
Ze schreef het geschenk voor de Maand van het Spannende Boek:
GRIJS GEBIED
——————————————————————————————————-
4-4-
Daglicht heb ik uit. Spannend.
Nu De Wilden; in de tuin.
Beste VN-thriller: Het meisje in de trein van Paula Hawkins.
marionpauw
————————————————————————————————-
14-4
Bloedstollend; de nieuwe Nicci French met de slimme Frieda Klein. Dit keer speelt het zich af in de psychiatrie.
Als het zaterdag wordt.
————————————————————————————————————–
3-6-2017
Heerlijk toch; zo’n French in de tuin in de zomer, maar in het Stentor-magazne staat een interview met strafpleiter Inez Weski ( 62), een vrouw die me al jaren boeit, vanwege haar kritische houding enz.
“Het gaat in ons land niet goed met de mensenrechten”, stelt ze en er is sprake van uitholling van het systeem.
Volgend jaar heeft ze een 40-jarig jubileum en van haar wil ik dan wel de Echte feiten horen.
 
—————————————————————————————–
6-6-17
Je kunt ook, net als ik zelf een spannend verhaal schrijven van 750 woorden  en insturen voor 29-6, via
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op maand van het spannende boek/ 2016 Als het zaterdag wordt/ 2018 Memoires Inez Weski ?- 6-6-wedstrijd

  1. Amy zegt:

    Ik ken haar nog niet, eens even kijken.

  2. laila zegt:

    Het is altijd verrassend om iets nieuws te leren kennen Amy.
    Heb je al gekeken?

  3. Manus zegt:

    Laila Anna Sara, hmmmm wat hebben die gemeen?

  4. laila zegt:

    Ik heb lang rood hennahaar Manus:-)))
    en Anna ook.

  5. Bart zegt:

    Jaaaa…ik herinner me, in de film, een heel mooie Kathleen Turner rol als V.I. Warshawski!
    Zal in de bieb de boeken eens proberen, goeie tip.
    Leve het spannende boek!

  6. jorrit zegt:

    met jou kan cicero aan de kant..mag ik je om een gunst vragen laila? ik had wat problemen met de lay-out moest ‘berlijn’ opnieuw plaatsen,nu is je reactie en aanbeveling weg…

  7. laila zegt:

    Dag Jorrit,
    Cicero weg. Die verslind ik!
    Overigens ben ik benieuwd naar het debuut van Eva Maria Staal, die de Schaduwprijs kreeg voor het beste thrillerdebuut. In het Mortuarium of zoiets.
    Ijselijk spannend, las ik.
    Interessant vind ik overigens de discussie in de krant over waarom vrouwen in jury’s niet meer opkomen voor goede vrouwelijke schijvers.Alsof ze bang zijn voor feminist versleten te worden. En daar zit wat in.
    Met name "kleine"mannen kunnen dan erg kortzichtig reageren.
    In VN heb ik enorm genoten van het interview met Margriet de Moor , het afgelopen weekend en ik aarzel niet om verder te gaan met het promoten van goede , "grote" vrouwen.
    Als TEGENHANGER van het eenzijdig belichten en doodzwijgen.
    Ik zal nog eens kijken naar je Berlijn Jorrit, mar ik moet veel op reis: morgen naar gevangenissen en donderdag naar een instelling voor dak-enthuislozen.
    Bedankt voor je reactie.
    Groet
    Anna uh LailaReactie is geredigeerd

  8. jorrit zegt:

    ook hier maar even mijn dank anna uh laila,
    ik heb een deel van de discussie gevolgd, boeiend wel.het knappe van een groot schrijver is volgens mij dat hij/zij juist het kleine groot weet te maken, als iets van wezenlijk belang, als iets waar een universele menselijke waarde doorklinkt.
    en dat kunnen vrouwen natuurlijk net zo goed en soms beter dan mannen, die moeten er weer te vaak iets groots bijslepen, de oorlog, seks of dat eeuwige stomme voetbal. hihi
    met een knipoog, jorrit

Geef een reactie

