IJsselbrug/2016 winkel palet eiland-/ t&m 7 augustus Vincent in de Grote Kerk

ww

fotofoto

“Jullie hebben mij wel aan het denken gezet. Zelfs vanochtend zat ik nog op google te zoeken naar een gebouwtje dat ik had gezien, maar waarvan ik niet weet wat het is”, zei Mart Smeets gisteren in Trouw.
Wat hij uiteindelijk koos is in die krant te lezen. Spannend vind ik nog steeds om dat te volgen. Zelf heb ik al een nominatie gedaan, een organisch gebouw, maar er zijn zoveel “mooiste”gebouwen. Soms ook vanwege de emotionele betekenis; de vertrouwdheid.

De schiterende Sassenpoort, uit 1409, heeft iets vertrouwds. Ik fiets of loop er bijna dagelijks onderdoor of langs. Ook heb ik de trappen wel eens beklommen. In de winter. De sneeuwvlokjes dansten in het oranjelicht van de oude lantaarnpalen. Een sprookje.

Vanmorgen in de trein las ik een net verschenen fraaie uitgave van Waanders:
Zwolle, brug naar de kunst, 60 jaar Palet.naamloos palet
Palet is de “vereniging ter beoefening van de beeldende kunst”, die vanwege het 60-jarig bestaan een expositie heeft in het Stedelijk Museum. De vereniging telt 90 leden, veelal professionele , geschoolde kunstenaars. Elis T is er één van, een ex-collega en het doet me deugd pontificaal in het boek zijn IJsselbrug te zien. In sepia, zoals thuis in mijn kamertje zijn Melkmarkt hangt, in sepia.

En natuurlijk hoort die brug ook bij de monumenten met een emotionele lading. Hoe vaak zijn we niet thuisgekomen van vakantie in een veel te ouwe auto, met twee honden en twee kinderen en een gevoel van opluchting als we over die brug reden.
Van vertrekken is thuiskomen het mooist. Ook Jean Pierre Rawie zal dat wellicht denken.

Idylle
    Het regende toen ik de trein betrad
die mij zo vaak uit steeds dezelfde steden  
door steeds eenzelfde regen had gereden
naar steeds dezelfde noordelijke stad .

Vermoeid uit mijn gedachten weggegleden
had ik een vaag soort halve slaap gevat:
mijn niet meer te traceren levenspad
verloor zich in een anoniem verleden.

Toen naderde de trein de brug,
en uit een halve droom schoot ik ten halve wakker;
wat laatste druppels waaiden van de ruit

Ik zag: de IJssel stroomt nog naar de zee.
Gods licht beschijnt Gods water en Gods akker.
In groene uiterwaarden graast het vee.

———————————————————————————

15-1-2016

Als je van de oude Waanders naar de nieuwe loopt, loop je door Eiland. Op no.5 is een prachtige winkel van Palet, die tijdelijk zou zijn.

Gisteren vroeg ik aan één van de medewerkers: “Hoe lang blijven jullie hier?

“We hopen voor altijd,”zei ze.

Er zijn heel mooie kunstwerken, sieraden enz voor betaalbare prijzen en het interieur wisselt regelmatig. Een grote aanwinst voor Zwolle.

Ik ben verliefd op de blauwe schilderijtjes van Tali Farchi. taliblues.

http://www.talifarchi.com

taliblues-3-tali-farchihttp://www.paletzwolle.nl

——————————————–

20-7

 

Vincent heet de man op de affiche.

Terwijl het beroemde Schnitgerorgel door de koele kerk schalde kocht ik een mooi klein olieverf schilderijtje.

Een meisje op een fiets ( Cees Bouman)

De gedichten erbij zijn prachtig.

Rodaan Al Galidi blinkt uit.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op IJsselbrug/2016 winkel palet eiland-/ t&m 7 augustus Vincent in de Grote Kerk

  1. lidy zegt:

    Wat prachtig mooi!…

  2. ScrambleX zegt:

    Laila,heel erg mooi zeg !

  3. laila zegt:

    @ Lidy: Dank je. Straks ga ik weer onder de poort door. Richting Salute:-)
    @Scramblex: Ook jij bedankt.

  4. Mo zegt:

    Mooi gedicht! Ik ken Zwolle helemaal niet, maar het valt me wel op dat er veel Zwolse bloggers zijn: Lidy, Jacob, jij, Zwollywood…en misschien nog wel meer.

  5. nyx zegt:

    de ijsselbrug… verbinding tussen drukte en rust…
    de ijsselbrug… bijna thuis…

  6. laila zegt:

    @Mo; inderdaad: Er zijn meer Zwolse bloggers hier. Zwolle is echt een schrijfstad geworden, vanaf 93 toen er allerlei schrijfgroepen ontstonden.
    Ik weet overigens niet hoe lang ik het bloggen volhoud. Het is zo vluchtig. Voor je het weet is het stukje weer weg, soms met weinig reacties.
    @nyx. Veel Noorderlingen zien dat zo, ja.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

