zuiderzee/ 30-5-2017 85 jaar geleden voltooiing Afsluitdijk- juli Vasalis

fotoHet was niet de zee zoals Jan Toorop die schilderde, dacht ik op het terras in Leeuwarden. Hij was zo blauw als de Middellandse zee.

s Morgens was ik met de trein naar Stavoren gereisd om over de Zeedijk naar Hindeloopen te wandelen. Een tocht van ongeveer drie uur.
Links was daar steeds dat schitterende water met de witte vlekken van de zeilboten en in de verte zag ik Hindeloopen. Links en rechts op de dijk waren er de schapen en de lammetjes en een briesje waaide door mijn haren.Om de haverklap was er een hek om over heen te klauteren.
Naarmate ik vorderde leek Hindeloopen verder weg, maar dat kwam door de wendingen en bochten. Halverwege zag ik een bankje om wat te eten en al gauw kwamen twee oude mannetjes bij me zitten. Ze gaven me pepermuntjes en  ze vertelden dat Hindeloopen vroeger een eiland was, net als Urk, zodat de taal afwijkt van die van de omringende dorpen. Vader is geen pake maar veer.
Even waande ik me een vrouw van een visser, angstig,  in de strijd tegen de elementen.
Mijn laatste gedicht schreef ik naar aanleiding van de film Four Elements.

ze zocht de grenzen op
de grenzen van het leven
in de siberische bossen waar
het knetterende vuur alom
bomen verbrandt
in alaska waar de kracht
van de oceaan
voelbaar is in de boten
van de krabvisser de kracht
van het water
de duistere krochten
van de aarde in de mijnen
in duitsland
op het laatst stijgt een
raket de lucht in
waren de goden kosmonauten?

In Hindeloopen moest ik me haasten om het boemeltje te halen. Met een broodje garnalen in de hand liep ik over het pad met het  gele koolzaad en in Leeuwarden besloot ik een terras op te zoeken.
Pal in de zon bij de oude Waag, waar een beeldje van een kruidenvrouwtje imponeerde. Of was het een heks?
Ik besloot me zelf nog te trakteren op een geurtje in een lovely lila flesje en daar zag ik dit gedicht van Willem van Hussem in een stoeptegel gegraveerd.

Zet het blauw
van de zee
tegen het
blauw van de 
hemel veeg
er het wit
van een zeil
in en de
wind steekt op

Zo’n dag was het.

————————————————————————————————————–

30-5-2017

Afbeelding:

Dagblad van het Noorden

 

https://i2.wp.com/www.dvhn.nl/images/bnu0b7-inbeeld2905.jpg/BINARY/inbeeld2905.jpg

 

———————————————————-
31-7-2017 Wel leuk; die stukjes van Caspar Janssen ( VK)die een jaar door Nederland loopt. Hij is nog maar in friesland.Heeft het over de Afsluitdijk en ik denk onmiddellijk aan Vasalis.

AFSLUITDIJK

De bus rijdt als een kamer door de nacht
de weg is recht, de dijk is eindeloos
links ligt de zee, getemd maar rusteloos,
wij kijken uit, een kleine maan schijnt zacht.

Vóór mij de jonge pas-geschoren nekken
van twee matrozen, die bedwongen gapen
en later, na een kort en lenig rekken
onschuldig op elkanders schouder slapen.

Dan zie ik plots, als waar ´t een droom, in ´t glas
ijl en doorzichtig aan de onze vastgeklonken,
soms duidelijk als wij, dan weer in zee verdronken
de geest van deze bus; het gras
snijdt dwars door de matrozen heen.
Daar zie ik ook mezelf. Alleen
mijn hoofd deint boven het watervlak,
beweegt de mond als sprak
het, een verbaasde zeemeermin.
Er is geen einde en geen begin
aan deze tocht, geen toekomst, geen verleden,
alleen dit wonderlijk gespleten lange heden.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op zuiderzee/ 30-5-2017 85 jaar geleden voltooiing Afsluitdijk- juli Vasalis

  1. Klaverblad zegt:

    Mooie sfeerblog. Aanbevolen!

  2. laila zegt:

    Dank je Klaver; ik voelde me al wat zielig zonder reacties.
    Het is vakantie en daar hoort genieten bij.
    De scherpte komt vanzelf weer. Daar ben ik niet bang voor;-)
    Op dit moment lees ik een biografie over Jan Arends. In het zonnetje.
    Groet
    Laila

  3. waterjuffer zegt:

    ik voel, ruik, zie de zee
    mooi

  4. laila zegt:

    Bedankt voor je reactie waterjuffer.

  5. Laila zegt:

    270 doden in de mijn van Soma.
    Volgens de internationale vakbond IndustriALL Global Union , 50 miljoen werknemers in 140 landen is de regering verantwoordelijk; vanwege slecht toezicht op regelgeving.

    In de tijd van de Zuiderzee was het voor velen onmogelijk zich te organiseren in een vakbond; nu nog in Turkije en vele andere landen ?

Geef een reactie

