zadkine in de tuin/ rondje zwolle/ vanaf 27-4-2016 Lyriek van het landschap/ 1-10-2016 zie de mens

fotofotofotoEén van mijn favoriete fietstochten met dit zonnige weer is de tocht door het Sallandse landschap naar Kasteel Het Nijenhuis.
Het Kasteel is onderdeel van Museum de Fundatie in Zwolle en bevat een collectie die door Dirk Hannema ( voormalig directeur van het Boymans) in jaren is verzameld.
Heel fraai is Zomer van Isaac Israels, maar werk van Mondriaan is er ook . De prachtige tuin met kruiden en oude bomen is een wandeling waard. Hier zijn beelden te zien van onder andere Appel en de Zonnewijzer van Ossip Zadkine.
Het is mogelijk langs de Ijssel terug te fietsen. Uren kan ik kijken naar de zonnestralen die de golven doen oplichten, trage boten die door de bochten meanderen. Maar ook een speedboot met snelle jongens op waterski’s is het bekijken waard. De uiterwaarden laten bijzondere koeien zien, veel broedende vogels en karpers die bijna aan het paaien zijn.
Voerman, dé Ijsselschilder was in de ban van deze sprankelende rivier. In de Fundatie zijn zijn werken nog te zien. 4434_jan_voerman_wolkeffect-vallende_avond_olieverf_op_paneel_31_x_51_cm   http://www.museumdefundatie.nl —————————————————————————— 26-9-2014 Binnenkort verschijnt Straat,woord,beeld; portretten van mensen die dak-en-of thuisloos zijn geworden; wat iedereen kan overkomen. Van Junte Uiterwijk ( =Sticks) en Kinza Ferjani. (Ik zag hen op de zolder van het Kasteel)imgscale strat woord beeld————————————————————————————————————————
22 mei 2015.
Zeer aan te bevelen is de fietstocht Rondje Zwolle; 40 kilometer afwisseling en :
In september Turner in de Fundatie.
Onlangs zag ik de film Mr. Turner.
images turner
———————————————————————————————-
23-3-2016
Lyriek van het landschap.
100 jaar expressionistische landschapskunst in Nederland
Jan Altink ( 1925)
 7487.jan_altink_het_gridone-massief_zwitserland_1962_olieverf_op_doek_75_x_1004_cm_simonis__buunk_ede
—————————————————————————————————————————————————–
Vanaf 1-10-2016 Fundatie.
ZIE DE MENS
Afbeeldingsresultaat voor zie de mens fundatie
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op zadkine in de tuin/ rondje zwolle/ vanaf 27-4-2016 Lyriek van het landschap/ 1-10-2016 zie de mens

  1. Alice zegt:

    heerlijk inderdaad lekker fietsen, natuur, genieten van al het moois🙂 ijsje eten :)))) en weer terug!

  2. laila zegt:

    @duval: dank u.
    @ K: idem.
    @ Alice: de meivakantie heb ik in mijn hoofd. Ik heb net gegoogeld naar Stavoren, waar ik langs de dijk van het Ijsselmeer wil wandelen. En weer terug:-)

  3. jorrit zegt:

    mooi he die IJssel! hoop er gauw weer eens met Mischa langs te trappen , niet met Woemi die houdt daar niet van :-))Reactie is geredigeerd

  4. laila zegt:

    Wat heb je nu toch voor een Hiawathaplaatje Jorrit? Een meisje?

  5. Starry Night zegt:

    Goede tip! Het ligt erg uit de richting, maar als ik ooit in die buurten verzeild raak houd ik dit museum in gedachten. Mooie foto met die weerspiegeling.

  6. Bep zegt:

    Ik heb een aanbeveling gedaan want je hebt het mooi beschreven. Zou er zo wel eens heen willen gaan.

  7. laila zegt:

    Starry Night en Bep,
    Bedankt voor jullie reacties. Leuk.
    Vandaag moest ik weer eens wat klussen in huis op de vrije dag, maar morgen ga ik op stap. Eén dag alleen weg. Heerlijk.
    De bestemming is nog een verrassing. Dat zie ik wel als ik naar het station fiets:-)

  8. RED zegt:

    Prachtige omgeving Laila! Heb jaren in Apeldoorn gewoond en de hele streek kapotgefietst. Voerman ja, prachtige architectuur rondom Hattem ook.

  9. laila zegt:

    Ha die Red,
    Prachtig stadje Hattem. Maar ik sta op het punt van mijn dagje uit. Ik ga met de trein naar Leeuwarden, de Wetten in de tas ( autorijden kan ik niet)en pen en papier, daarna met het boemeltje naar Stavoren, waar ik wat rondstruin en ik loop dan over de dijk, langs het Ijsselmeer naar Hindeloopen. Nooit geweest en ik verheug me als een klein kind:-)
    Groet
    LailaReactie is geredigeerd

  10. Laila zegt:

    Uiterwijk en Ferjani; een bijzonder duo.

Geef een reactie

