glas-in-lood/ 2016 Erasmusjaar-wat is moed?/ 28-9-2016 Opening Erasmus Experience Bilbliotheek Rotterdam

3

Ik hou van glas-in-lood. Het licht door de kleuren dat steeds anders is.

Gisteren kwam Marc Mulders even voorbij in het journaal. Zondag wordt een nieuw raam van hem onthuld in de St. Jan in Den Bosch. Prachtig zijn de kleuren, maar verrassend is een soort krantenfoto, die hij links onderin heeft gemaakt. Waar hij de hel gesitueerd heeft in dit raam dat Het Laatste Oordeel heet. Het is een foto van de aanslag op de Twin Towers en ik vraag me af hoe dat zal gaan over pakweg 100 jaar als wij er niet meer zijn.
“Pap”, vraag een kind aan ziijn vader, “wat is dat in dat raam?”
Zou hij het weten?

In het Catharijneconvent in Utrecht zag ik  bovenstaand raam. Fascinerend. Als je googelt kom je veel meer prachtige werken van hem tegen en ook een artikel over de betekenis van spiritualiteit, in al zijn diversiteit, in kunst.
Prachtig vind ik ook de ontwerpfase die hij in schetsen laat zien.glas2_226

Zelf heb ik een paar jaar geleden in een tweedehandswinkel in Delft een klein glas-in-loodraam gekocht dat bij me past. Een lovely-lila vogel, die je kunt zien als symbool van vrijheid-in-verbondenheid.
En het licht dat er door valt is altijd anders.

——————————————-

14-2-2016

Gouda eert Erasmus.

Marc Mulder ontwierp een raam en Trouw startte ( 13-2) met een serie boeiende essays.

http://www.erasmus2016.nu

——————————————

18-2-2016

De prachtige essays nav Erasmus ga ik allemaal bewaren; evenals de bijzonder goed geschreven 9e Amesfoortse Bergrede van Joris Luyendijk.

————————————————————-

9-4-2016

Vandaag Stine Jensen over moed.

raam

—————————————————————

Standbeeld Erasmus Rotterdam

Afbeeldingsresultaat voor erasmus rotterdam

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op glas-in-lood/ 2016 Erasmusjaar-wat is moed?/ 28-9-2016 Opening Erasmus Experience Bilbliotheek Rotterdam

  1. Bart zegt:

    Heb dat item ook gezien, over Marc Mulders met dat glas-in-lood-raam. Mooi!
    Prachtig hoe het wisselende daglicht er doorheen kan vallen.

  2. Manus zegt:

    Laat zien, Laat zien!

  3. laila zegt:

    Bedankt voor de reacties.
    Het woord prachtig staat er veel te vaak in. Gadver.
    Manus,
    Zo ver ben ik technisch nog niet.

  4. maria zegt:

    Mooi werk van Mark Mulders- kende ik niet.
    Ik zag dat er nu ook een tentoonstelling van zijn werk is in Delft.
    Glas in lood- erg mooi.
    Het mooist in Notre Dame, ik dacht dat de glas-in-lood-techniek ook oorspronkelijk uit Parijs komt.

  5. laila zegt:

    Grappig Maria, dat je regelmatig iets van mij leest dat jou onbekend is, terwijl Thomas a Kempis toch wereldberoemd is:-)
    Mooi vind ik ook de blauwe Chagallramen.

  6. waterjuffer zegt:

    Dit roept beelden en woorden op
    Groet

  7. laila zegt:

    Ik ben blij met je reactie Waterjuffer.

  8. asdale zegt:

    Prachtig vind ik glas-in-lood! Alleen daarom al moet ik elke oude kerk in. Het lijkt me ook heerlijk om te maken. Maar het is een lastig en moeilijk werk heb ik begrepen.Iets om over te dromen voor mij.
    Iets anders laila. Al jouw blogs gelezen en het gevoel gekregen dat ik je ken van vroeger. Zou dat kunnen? Als ik zeg muziek,conservatorium Cees,Groningen……
    Misschien heb ik het ook helemaal mis!

  9. laila zegt:

    Dat is niet uitgesloten Asdale, maar ik denk dat je wat jonger bent.
    Ik woonde er van 70 tot 80 en de stamkroegen waren de Vlaamse Reus en Baboon, waar veel lieden van het conservatorium en Minerva kwamen.
    Ik ken wel een Cees maar ik denk dat het iemand anders is:-)

  10. Mephisto zegt:

    Glas in lood als topkunst is moeilijk, inderdaad.
    Maar glas in lood als thuisknutselaar is nog best te doen.
    Ik heb http://www.brocenbouche.net/div/tweedehands09.html en http://www.brocenbouche.net/div/tweedehands10.html twee foto’s staan van mijn eerste glas in lood ervaring. Vorig jaar in Gent een 3/4 jaar cursus hiervoor gedaan. (wegens ruzie met een foute lerares is dat stilgevallen, helaas). Het is niet moeilijk; het is beangstigend. Glas is scherp en zwaar, daarom. Maar moeilijk is het zeker niet. Een goed boek van de Slegte vertelt precies alles wat je nodig hebt.
    Photoshop is moeilijker..

  11. laila zegt:

    Wat leuk Mephisto,
    Ik heb me al eens verdiept in mensen die cursussen geven in de buurt. Dat is nog een keer een wens.
    Mooi om te doen, lijkt mij.
    Laat nog eens een recente glas-in-lood-foto zien!

  12. klaas @ weblog delfzijl e.o. zegt:

    Vandaag een Marc Mulders op mijn blog.

Geef een reactie

