het mooiste gebouw van Nederland/ zomer 2016 Into Nature-Art Expedition/ 9-10-2016 20 jaar Buitenplaats

fotohoe meer zon
hoe schrijnender
verdriet doorsijpelt
en weemoed
laatste kracht
van de sokken blaast

Toch is er altijd weer de Schoonheid en de Troost, wat mij betreft.
Vorig jaar genoot ik elke ochtend via e-Trouw van de verkiezing van het mooiste schilderij van Nederland, waarbij vooral de keuzes van verschillende mensen, met hun motivaties verrasten. De uiteindelijke keuze: Het meisje met de parel van Vermeer was een tamelijk voorspelbare keuze, gezien de bekendheid van het schilderij;  menig koektrommel is ermee versierd. De suppoost van het museum stelde echter :
“Ze verveelt nooit.”

En nu is er dan de verkiezing van het Mooiste gebouw van Nederland.
Als je daar lang over nadenkt kom je op tal van mooie gebouwen, maar vrij snel koos ik voor het Museum De Buitenplaats in Eelde.
Op bovenstaande foto is maar een klein stukje te zien.Duidelijk is dat het een organisch gebouw is van de architecten Alberts & Van Huut.
Het vloeit op een natuurlijke wijze samen met de tuin, die gedeeltelijk ook organisch is en alle seizoenen iets anders laat zien. Ook beelden trouwens.
De beeldengroep op de foto heet: Het Bestuur.

Eén grote verrassing vind ik het geheel van buiten en van binnen.
Dit lange weekend is nog te genieten van “Vooruitzien vol verwachting”, een overzicht van figuratieve kunst van tien jonge kunstenaars.

Ik heb Museum De Buitenplaats genomineerd als mooiste gebouw van Nederland.

www.museumdebuitenplaats.nl


15-7-2016

Rondom de fraaie Drentsche AA; internationale kunst en natuur.

Aardig stuk in VK.


3-10-2016

In de media is veel belangstelling voor grote musea maar er zijn ook zoveel kleine.

Museum de Buitenplaats bestaat 20 jaar. Inmiddels schreef ik voor http://www.1001-vrouwen.nl een lemma over Janneke van Groeningen; zij was mijn supervisor ( Psychiatrie Academisch Ziekenhuis/ afd. Kuno van DIjk) en oprichter /directeur van De Buitenplaats.Samen met Jos.

Kunstenaars uit het noorden noemden haar “De wind in de zeilen”bij haar begrafenis.

Inmiddels is Patty Wageman de directeur. Via de site  is de collectie te zien.

Op dit moment is er de  tentoonstelling De Appel: tussen schuld en onschuld.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op het mooiste gebouw van Nederland/ zomer 2016 Into Nature-Art Expedition/ 9-10-2016 20 jaar Buitenplaats

  1. Eline zegt:

    Hmmm, nu zou ik wel eens een completer plaatje vinden van dit organische gebouw. Deze detailfoto maakt in ieder geval nieuwsgierig. Maar even gegoogled dus. Mooi!

  2. laila zegt:

    Bedankt voor je reactie Eline.
    Aan welk gebouw denk jij als mooiste van Nederland?Reactie is geredigeerd

  3. Eline zegt:

    Hmm. Daar zou ik echt over na moeten denken. Ik hou denk ik van organische gebouwen, zoals De Buitenplaats. En van oude gebouwen. Vriendelijk en verrassend met hun nissen, onverwachte hoekjes. Het Tuschinsky Theater vind ik op z’n eigen protserige manier ook charmant (stijl past bij bestemming van het gebouw). Koel en strak en metalig, daar houd ik juist weer niet van. De ING Boot vind ik ontegenzeggelijk een van de lelijkste gebouwen van Nederland!

  4. Klaas @ weblog delfzijl e.o. zegt:

    Vorig jaar had ik de Buitenplaats ook op mijn blog:
    http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=51864

  5. ac.mulder@windesheim.nl zegt:

    Klaas,
    Ik heb even gekeken. Mooie foto’s. Voor mij is dit museum nog om andere redenen bijzonder. Van de "eigenares"Janneke van Groeningen ( psycholoog) heb ik supervisie gehad. In die tijd was ze nog volop bezig met het huis ernaast, waar allerlei kunstenaar oa Matthijs Roling plafonds en muren beschilderd hebben. Ik ben er in dat beginstadium eens binnen geweest.

Geef een reactie

