week van de psychiatrie/ 12-8-2016 recidive

Week van de psychiatrie

“Ik zou je kunnen vermoorden”, riep hij met een sinistere blik in de ogen. Davy the Fatboy; 17 jaar blijven zitten op het gymnasium en hij bracht zijn handen naar mijn hals.

Zomers deed ik vakantiewerk op Dennenoord en de psychiater had me bij zich geroepen.

Schoorvoetend betrad ik de kamer, die een kopie leek van Freud’s behandelkamer. Van wat hij zei snapte ik vrij weinig, temeer daar hij met allerlei neurologische termen smeet en zo ver was ik nog niet met de studie psychologie.

Het kwam er op neer dat hij verzocht of ik met D wilde gaan wandelen om zodoende wat contact met hem te maken.

Daar was ik wel voor in. Denneoord heeft prachtige lommerrijke bossen rondom de paviljoenen. We spraken wat over het feit dat hij was blijven zitten, tot schande van zijn zeer hoog opgeleide ouders. Ik vertelde over de formules van statistiek die ik voor een tentamen onder mijn rok had gespeld, want voor die formules was in mijn hoofd geen plaats. Hij had het over zijn schreikundedoos. Maar ik kneep hem toch echt wel na die uitspraak en probeerde hem zo snel mogelijk naar het paviljoen terug te loodsen. Ondertussen voelde ik een pokerface over mijn gezicht trekken, al voelde het alsof een drumstel de plaats van mijn hart ingenomen had.

Vooral niet teveel laten merken dat je bang bent.

Een hele afdeling “mocht” ik als vakantiekracht alleen runnen. Zo’n 20 mensen, zwaar gedrogeerd. Dat wel. Ik herinner me nog goed een lerares met wie ik damde. Ik keek mijn ogen uit toen ik haar in die lommerijke omgeving eens volledig katatoon op een tuinpad zag staan.

Een half jaar later zag ik hem weer. In de hal van het AZG, waar ik stage liep. Een leuke jonge vent. We gaven elkaar een hand en spraken even; als gelijkwaardigen dit keer.

Wonderlijk hoe in de loop der tijd zijn initialen steeds weer opdoken in de krant. Hele kleine berichtjes. Vliegtuigkaping . Schilderij van Picasso ( Rembrandt!) bekrast. En onlangs zag ik zijn naam bij een clientenorganisatie . Van een studente hoorde ik dat hij erg actief is.

Ik zou hem best nog eens willen ontmoeten.

Met de psychiatrie heb ik een vrij grote band. Op verschillende manieren.

De afgelopen week heb ik me zo eens afgevraagd of er veel veranderd is.

Er zijn in alle Ziekenhuizen Vertrouwenspersonen en de Rechten zijn verbeterd, maar het aantal cliënten dat op straat rond loopt is erg hoog.

Een zinvol initiatief dat steeds meer vorm aan gaat nemen zijn cliënten die hulpverleners voorlichten. Ook hier is er een workshop volgende week.

In  de GGZ Assen wordt dat ook al geruime tijd gedaan door Dis-clienten.

Hilarische situaties levert dat op als zo’n voorlichter dan plotseling van alter verandert.

Ach; over de psychiatrie kun je boeken schrijven en er zijn al een aantal goede.

Waar ik me vanaf het begin het meest druk om gemaakt heb en nog steeds is mishandeling en misbruik. In elke groep waar ik les aangeef zit wel iemand die dat overkomen is en soms durft hij of zij zijn verhaal te vertellen. Schokkend vaak.

Twee initiatieven wil ik in dat kader benoemen.

• GGZ-Assen heeft extra subsidie gekregen om Dis-clienten te begeleiden. Samen met twee andere instellingen. Ellert Nijenhuis en Onno van der Hart zijn erbij betrokken. Een goede bekende van me werkt daar en als je hoort wat clienten overkomen is rijzen je de haren je te berge.

• In Groningen is vanaf 1 maart de pilot gestart waarbij daders van huiselijk geweld ( meestal mannen) het huis uit moeten . Dat scheelt een hoop gezeul van moeders met kinderen langs crisiscentra.

De prevalentie van huiselijk geweld en seksueel misbruik vind ik behoorlijk hoog en sterkt mij in de mening dat de maatschappijkritische visie een belangrijke is, mbt de psychiatrie. Ondanks dat de “medicijnmaffia” accenten steeds weer anders wil leggen.

Voel je veilig, is het motto.
Maar dan wel zo weinig mogelijk gedrogeerd!


12-8-2016

Al weer.

 

 

 

Vliegtuigkaper dreigde met bom bij Tour in Utrecht

Door de nieuwsredactie · geplaatst: donderdag 11 augustus 2016, 17:00 uur | update: vrijdag 12 augustus 2016, 05:49 uur

UTRECHT – Een Utrechter (58) zou vorig jaar hebben gedreigd een bom af te laten gaan tijdens de Tour de France in Utrecht. Ook was hij van plan zuur op wielrenners te gooien. De man is een bekende van justitie: hij kaapte eerder een vliegtuig en gooide zuur over de Nachtwacht.

Paul G. staat aanstaande maandag voor de rechter in Utrecht. Hij zou zijn plannen ruim een week voor de Tourstart hebben verteld aan een wijkagent. Hij wilde het wielerevenement naar eigen zeggen “boycotten”.

De man wordt er verder van verdacht dat hij vuurwapens in elkaar knutselde. Hij was in het bezit van een zelfgemaakt pistool en patronen.

KAPING
In 1978 kaapte G. een KLM-vliegtuig boven het Spaanse eiland Mallorca. Na ruim twee uur werd hij overmeesterd door passagiers en een stewardess. Bij de kaping gebruikte G. een plastic neppistool. Hij zat destijds al in een psychiatrische inrichting.

NACHTWACHT
Een aantal jaar later ging hij opnieuw in de fout. Hij gooide in 1990 zwavelzuur over Nederlands beroemdste schilderij De Nachtwacht in het Amsterdamse Rijksmuseum.

RECHTSZAAK
Bij de rechtbank is een verzoek ingediend om de zaak van aanstaande maandag achter gesloten deuren te laten plaatsvinden. Of de rechter het verzoek honoreert wordt bij de start van de zaak pas bekend.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op week van de psychiatrie/ 12-8-2016 recidive

  1. peter louter zegt:

    aanbeveling en adhesie, geen woord aan toe te voegen.

  2. laila zegt:

    Adhesie nog wel!
    Bedankt Peter.

  3. laila zegt:

    Overigens heb ik gisteren veel over D nagedacht.
    In een mooi tijdschrift ( ik heb het uitgeprint) van een PZ kom je zijn naam pontificaal tegen.
    Hij is dus na al die jaren nog steeds client.
    Hoe is het mogeljk.Wel actief in een clientenraad.
    Ik stelde me voor dat ik hem bel en dat we ergens afspreken.
    Volgens mij was er sprake van emotionele verwaarlozing en hoge verwachtingen van de ouders. Verwachtingen die hem "klein gehouden" hadden.Zijn zitten blijven bezorgde hem een extreme faalangst.
    Ik ben benieuwd hoe hij het zelf allemaal ziet.

Geef een reactie

