psychopaten binnen en buiten de muren/ september 2016 TBS- portretten Henk Hage ( Museum Valkhof)

Van de sociologe Julie Feldbrugge verscheen deze week het boek:
Wat iedere Nederlander zou moeten weten over de tbs.

Ze werkte 38 jaar met deze mensen en stelt dat het perspectief zoek is.Door medische fouten en verkeersongelukken ( en wat te denken van huiselijk geweld?) vallen veel meer slachtoffers dan door tbs’ers.
“Tijdens 99,99 % van alle verloven gaat het goed, stelt zij in een interview.Tussen 2000 en 2005 is het tijdens 300 duizend verloven 22 keer gebeurd dat een patient en misdrijf pleegt.”
Waarom zeuren mensen hier steeds over en doen ze niets aan de foute manager die ze zelf hebben. En daar zijn toch psychopaten bij!
( Als supervisor van de werkers kom ik al tig jaar in een kliniek en ken de in’s en out’s.)

In mijn vorige blog had ik het over de psychopaat als manager.
Hoeveel ziekteverzuim heeft zo’n klojo op zijn geweten? Duizenden moeten dat zijn; mede gezien de feiten die aantonen dat een slechte chef en de daarmee gepaard gaande slechte ( onveilige) werksfeer een belangrijke indicator is voor burn-out, die chronisch kan worden.
Waarom gaan werknemers met zo’n lul de behanger niet massaal naar een vertrouwenspersoon?
Die zijn toch overal verplicht aanwezig, of is dat niet zo in de praktijk?

Wat mij betreft moet het een makkie zijn om binnen no-time die psychopaten , als manager een halt toe te roepen. Ook zijn er testen ontwikkeld zodat ze niet meer binnen hoeven te komen op hoge functies.


18-9

Als het doorgaat, het boekje met portretten van vrouwen in de bajes, zou ik haar er graag bij hebben. De langstgestrafte die ik hier meemaak.Acht jaar. Fascinerend, zo’n vrouw. Het had ,in eerste instantie mijn buurvrouw kunnen zijn.

Veel publiciteit krijgen de portretten van Henk Hage, die op kleine paneeltjes  een jaar gewerkt heeft in een kliniek aan portretten van TBS-ers. Heel fraai vind ik het interview vandaag in Trouw met Willem-Jan Otten die zich ook door Hage liet portretteren. “Ik zie mijn moeder”, zei hij hoogstverbaasd toen het bijna af was.

http://www.henkhage.nl

De TBS-ers kregen namen van sterrenbeelden.Hierbij Ori 2 als Van Gogh

Afbeeldingsresultaat voor ori 2 als van Gogh

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op psychopaten binnen en buiten de muren/ september 2016 TBS- portretten Henk Hage ( Museum Valkhof)

  1. Jaap van Nieveld Goudriaen zegt:

    Aanbevolen Laila!

  2. laila zegt:

    Wat denk je Jaap,
    Zouden veel mensen op de werkvloer de stap naar een vertrouwenspersoon niet durven nemen, vanwege de onveiligheid die zo’n manager zaait?
    Ik kom net uit een psychiatrische werksetting waar ik een folder meekreeg in het kader van de week van de psychiatrie.
    VOEL JE VEILIG !
    laila

  3. laila zegt:

    Ik stel dan wel een vraag maar een gezicht zonder vraagteken bevalt me beter!

  4. Jaap van Nieveld Goudriaen zegt:

    Ik denk het wel, Laila. Onveiligheid door afhankelijkheid, onveiligheid door het idee dat "de hoge omes" elkaar toch allemaal de hand boven het hoofd houden.

  5. Maria Trepp zegt:

    Zie ook het artikel in De Groene Asterdammer van deze week:
    "Alleen een gek durft het aan"
    Is de vice-president van de Verenigde Staten nog wel goed bij zijn hoofd? Wijst zijn gescheld op ‘cognitief verval’?
    http://groene.alias.nl/

  6. laila zegt:

    Jaap,
    Inderdaad; er zijn veel terecht bange mensen, maar wat ik me nu afvraag is of er wel overal onafhankelijke vertrouwenspersonen zijn en of dat verplicht is.
    In mijn organisatie is dat wel zo.
    Maria,
    De Groene Amsterdammer zal ik eens bekijken.
    Je bent wel erg macro bezig als je de vice-president van de VS erbij hqaalt. Ik beperk me hier toch tot werkorganisaties;-)
    Bedankt
    Laila

  7. Klaverblad zegt:

    Kende je nog niet. Nu wel. Ik blijf je volgen.
    Ik mis een betje humor in je blogs… (grapje)

  8. laila zegt:

    Klaverblad,
    Bedankt voor je reactie.
    Ik was Annapolis; een dansende bloggast, heerlijk.
    Nu ik een eigen blog heb wil ik een missie uitdragen. Jawel;-)
    Maar ik besef drommels goed dat ik geen dramkont moet worden. Daar bereik je niet zoveel mee.
    De volgende keer weer eens een Ode aan de man, ofzo:-)
    Bedankt voor je reactie.
    Laila

  9. Canina zegt:

    Laila, interessante materie, deze (en je vorige) bijdrage. Altijd goed om dit soort dingen te lezen van iemand die de in’s en out’s kent.

  10. laila zegt:

    Jouw reactie is niet onopgemerkt gebleven Canina;-)

  11. RED zegt:

    Woede is goed om dingen te laten gebeuren.

  12. Nicolaas zegt:

    Aiiii. Sociologen die stellen dat het – h e t – perspectief weg is. Zo da’s een ouderwetsche basisfout zeg.
    Maar ga eerst nog even je vorige log lezen…

  13. Jaap van Nieveld Goudriaen zegt:

    Nico: volgens de dikke van Dale heb je gelijk wanneer het om de perspectiefleer (doorzichtkunde) gaat. In dit geval gaat het echter om de tweede betekenis van perspectief, die van vooruitzicht, en dan MOET je zelfs "het" perspectief zeggen. Je zegt immers ook "vanuit historisch perspectief" en niet "vanuit historische perspectief", hetgeen het geval zou zijn wanneer perspectief in dit verband niet onzijdig zou zijn.

Geef een reactie

