creatief schrijven/ september 2017 Het geheim van de schrijver.

Creatief schrijven

Vandaag geen bijeenkomst in de Buitensociëteit met als thema Passie in het werk, waar ik naar toe zou in het kader van Internationale Vrouwendag.
Ik ga zelf schrijven en aan passie in het werk ontbreekt het niet.

Inleiding

Al vanaf 1993 toen ik hier ter plaatse aan een schrijfcursus deelnam  en daarna samen met één van de maatjes een schrijfgroep startte houdt de creatieve kant van het schrijven me bezig. Om dat proces warm te houden heb ik altijd veel gelezen, we hebben schrijfdagen bezocht, zelf workshops georganiseerd en noem maar op.
In dit stuk wil ik een aantal waardevolle boeken en artikelen op een rijtje zetten en ook nog wat tips geven waar ik recentelijk mee in aanraking kwam. De bedoeling is de lezer te informeren en uit te nodigen zelf aan te geven wat zijn / haar creativiteit bevordert.

Boeken/artikelen
Per Groen: Van idee tot verhaal, is één van de waardevolle boeken, waar de schrijfcursus toentertijd gebruik van maakte. Lekker concreet met schrijfopdrachten.

Will Sebille: De Muze zit aan. Ook concreet met opdrachten voor schrijfgroepen.


Renate Dorrestein: Het geheim van de schrijver. Een intrigerend boek dat we in de schrijfgroep besproken hebben.


Thomas Rosenboom: Aanvallend spel; vier lezingen over schrijven. Af en toe lees ik er nog in.


Cocky van Bokhoven: Je weet niet wat je schrijft.


Natalie Goldberg: Zen en de kunst van creatief schrijven. Vooral Free writing; een soort associatief schrijven wordt uit de doeken gedaan.


Rutger Kopland: Het mechaniek van de ontroering. Over dichten, maar ook:

Twee ambachten; over psychiatrie en dichten.

Willem Wilmink: Waar het hart van vol is; een prachtige cursus dichten.


Tijdschrift Schrijven: vooral de poezieworkshops-op-papier van Aly Freye vind ik van een grote klasse.

www.schrijvenonline.org

– Workshops Schrijfweb: met de eerste workshop van Martin ( en Marlis in het begin) , met als uitgangspunt uitstekend, gestructureerd materiaal, deed het interactieve element zijn intrede, dwz elkaar feedback geven en ondersteunen.

Uiteraard zijn er veel meer goede boeken te noemen, maar ik wil vooral ook het interactieve element even benadrukken.
Zo’n zeven jaar geleden begon ik er mee en de feedback en de dynamiek hebben het schrijven via internet altijd heel spannend gemaakt. Zo spannend dat een verslaving voor menigeen om de hoek komt kijken. En dat is ook te merken als je kijkt naar de VK-blogs. De kwaliteit daarvan vind ik de laatste tijd erg hoog , de diversiteit is fascinerend ( maar ook de vluchtigheid) en de neiging om regelmatig te kijken wordt steeds groter.


Maar een schrijver moet toch ook juist in zijn eentje kunnen werken?

Aanleiding:
De directe aanleiding tot het schrijven van dit artikel was een gesprek met een collega gisteren.

“Zullen we nu gaan koffie drinken, riep ze van verre door de gang, de collega waar ik, tot mijn genoegen, een aantal taken van mocht overnemen ( oa het project psychiatrie en speelfilms ) . Ze is net met een ( vijfjarenplan ) promotieonderzoek begonnen naar verslaving en we wisselden uit waar we mee bezig zijn.

“Een congres in juni over verslaving”, zei ze op haar onstuimige enthousiaste wijze. “Een wetenschappelijk kader, workshops, verhalen van cliënten!, Simon Vinkenoog heb ik net geregeld, die komt ook….
“Verhalen van cliënten, dat is toch wel een methodiek waar veel mee gedaan wordt tegenwoordig”, zei ik.

“Er  is net een fraai boek verschenen van onder andere Ernst Bohlmeyer en Lausanne Mies De betekenis van levensverhalen (  bij Bohn Stafleu) . “
Ik had daar al iets over gehoord en ben meteen naar de mediatheek gegaan om het te bestellen.


In december heb ik nog voor mijn schrijfgroep twee workshops Levensverhalen schrijven, met een goede docent georganiseerd, omdat we met een langer verhaal bezig wilden. Ieder leven biedt immers genoeg aanknopingspunten voor verhalen.
Eén van de leden van mijn groep is inmiddels begonnen met een historisch verhaal over een voorvader, die kapitein was, in de gevangenis heeft gezeten, waar hij steeds meer over ontdekt. Prachtig. Mijn idee om het levensverhaal van een man ( student) uit Rwanda op papier te zetten kon, om verschillende redenen, niet doorgaan.

Levensverhalen en egodocumenten kunnen verschillende functies hebben.
1.Het kan dienen als middel om wat meer greep op je eigen leven te krijgen, zo zijn er bij VK-weblogs ook een aantal mensen die boeiend schrijven over hun jeugd, hun ziektes enzovoort.
2. Levensverhalen kunnen dienen om anderen te informeren; een soort lotgenotensituatie en
3.levensverhalen kunnen ook een soort politieke functie hebben. Hoe meer beleidsmakers op de hoogte zijn van wat er leeft, hoe meer bruggen gebouwd kunnen worden om de kloof tussen burger en manager te dichten.
Er zijn al verschillende GGZ-schrijfprojecten, vooral ook op het gebied van gedichten.

Nieuw boek
Ik was dus in de mediatheek om een boek te bestellen en struinde, zoals zo vaak nog even rond. En ik kwam weer een nieuw boek over creatief schrijven tegen.
Creatief schrijven van Karel Witteveen ( oa docent Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht)

Eén van de uitgangspunten van het boek is dat creatief schrijven te maken heeft met snel, associatief en onbekommerd schrijven zonder te letten op allerlei tekstaspecten.

En creatief schrijven heeft ook te maken met het doorbreken van vaste patronen.
Creatieve denkers, zoals kunstenaars, wetenschappers en schakers blijken zich minder te concentreren op het onderwerp of de taak die ze onderhanden hebben. Ze denken eerder in omtrekkende bewegingen. Ze zoeken niet naar een onmiddellijk resultaat, maar proberen onwaarschijnlijke combinaties uit. Dit levert vaak mooie, onverwachte vondsten op.
Zo ontdekte de psycholoog Graham Wallas al in 1927 dat creatieve denkers vier stadia doorlopen:
1 preparatie: een gedegen voorbereiding;
2 incubatie: het langzaam rijpen van ideeën en gedachten;
3 illuminatie: de flits, de plotselinge vondst of oplosssing;
4 verificatie: de bewuste controle.

Creativiteit is zodoende het proces waar nieuwe verbindingen worden gelegd die op het eerste gezicht niets met elkaar gemeen hebben. Deze vorm van denken heet divergeren.

Preparatie:
Qua voorbereiding worden vijf verkenningsmethoden genoemd die je helpen een invalshoek te zoeken, onder andere free writen en mind mappen.

Free writen:
werkwijze: het is heel simpel: begin met de eerste zin zonder over je onderwerp na te denken. Schrijf vervolgens de tweede en derde zin en let niet op de opbouw of taal-en spelfouten. Het is een soort associatief schrijven zoals we dat hier ook doen.
Natalie Goldberg heeft 6 regels:
1 blijf je hand bewegen, 2 kras niet door; 3 let niet op interpunctie, spelling ; 4 laat je gaan; 5 denk niet, wees niet logisch; 6 diep het kwetsbare op, onderzoek het rauwe of angstige.

Mindmappen:
Een mindmap is een ruimtelijke of visuele methode om een idee of onderwerp te verkennen. ( ontwikkeld door Tony Buzan)

Werkwijze:
Stap 1 Pak een vel papier, zet het onderwerp middenin het vel. Schrijf vervolgens elke associatie die in je opkomt meteen op. Associeer door op dit woord of beeld, zodat clusters van associaties ontstaan.

Stap 2 Als het papier vol staat met associaties, ga je kijken of je verwantschappen kunt ontdekken tussen bepaalde associaties. Geef deze een eigen kleur, zodat zwaartepunten ontstaan in je mindmap.

Stap 3 Bekijk de map, zitten er bruikbare ideeën bij voor een verhaal?
– Op welk onderdeel richt de mind map zich vooral?
– Wat is het meest interessante aspect in de mind map.

Een voorbeeld:
Gras-weiland-boerderij-koeien-melk-hooiberg-hooimijt-mijter-bisschop.
Mijter, maar vooral bisschop is in deze reeks het kantelwoord: wat doet een bisschop in het gras?
Je kunt kijken of bisschop en gras overeenkomsten vertonen. Ook hier kun je op associëren. Stel het woord ontmoeting komt er uit. Dan kun je beginnen met free writen.
De bisschop nodigt zijn gelovigen ditmaal niet uit in de kerk, maar vraagt ze naar een belendend grasveld te komen. Hij heeft voor deze ontmoeting een gewoon pak aangetrokken en wandelschoenen. Wat is hij van plan?

 
Schrijfwedstrijden

De afgelopen maand heb ik in de schaarse uren rustig gewerkt een een essay over de Stad en ik( in het kader van de Jan Hanlo essaywedstrijd) Op dit moment schrijf ik een kort verhaal voor een avond met schrijvers en dichters, met als thema Echo. De bedoeling is dat het voorgedragen wordt en een A-4 is dan genoeg. De aanleiding is een schilderij van Jan Mankes ( Grote uil op scherm) Ik wist voor dat ik naar het museum ging dat ik daarover wilde schrijven, want ik had een afbeelding gezien en was onder de indruk van de hypnotiserende kracht van het wit van de uil. In het Drents museum, waar ik nog nooit geweest was, bleek de werking nog sterker en samen met de historie van dat museum, het is gebouwd op de resten van een klooster, werd mijn verbeelding al snel op gang gezet.

Ik ben benieuwd naar reacties van de lezer.
Hoe wordt jouw verbeelding geprikkeld en heb jij tips/ boeken voor het creatief schrijven?



 
nb 7 april 2010.
Op dit moment zit ik in de fase van preparatie en incubatie van een schrijfwedstrijd ( Volzin-opinieprijs,  met als thema:
duurzame spiritualiteit.)
De beoordelingskriteria zijn:
De bijdrage ;
– bestaat uit een persoonlijk getoonzette uitwerking van het thema.
– is origineel van inhoud en invalshoek.
– is helder van stijl en toegankelijk geschreven.
 
Als uitgangspunt heb ik  een amuletje ( gemaakt van een stukje gewei / Andes), dat ik in januari kreeg van een bereisde collega ( Chili).
Ik was het een hele tijd kwijt maar vond het een paar weken geleden terug.
 
De volgende tekst staat op het kaartje van de kunstenaar:
 
 
“Ceremonia de la paz conocido como Jelj,o encuentros chamanicos con la luna durante los eclipses.
 
Pantagonia.”

——————————————————————————————-

7-7-2014

Voor de derde ( of vierde?) keer doe ik mee met een essaywedstrijd.

http://www.janhanloessayprijs.nl

De deadline is 31 december 2014 en wat is er mooier dan op verschillende momenten te “broeden”op het volgende thema: over de liefde…


27-9-2017

Toen ik las dat Renate Dorrestein ernstig ziek is dacht ik: Wat zou ik het geheim van de schrijver graag nog eens lezen.

Het intrigerende, persoonlijke boek verscheen in 2000 en een paar jaar later bespreken we het in de schrijfgroep .

Vanmiddag haal ik het van de bieb.

Afbeeldingsresultaat voor het geheim van het schrijven
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op creatief schrijven/ september 2017 Het geheim van de schrijver.

  1. Rudolf Paul zegt:

    Ik heb ook veel gehad aan Martins internet cursus op http://www.schrijfweb.com en van Aly Freye heb ik les gehad toen ze docent was aan de Schrijversschool Groningen. Deze cursussen hebben bij mij een aantal verhalen opgeleverd die ik op deze weblog heb geplaatst.

  2. Rudolf Paul zegt:

    oeps, vergeten in te loggen

  3. Morgaine zegt:

    Dank je, ik had het vandaag toevallig ook over schrijven. Dit zijn leuke tips, ik ga er zeker een aantal proberen!

  4. laila zegt:

    RP,
    Bedankt voor je reactie. Er zitten toch wat uurtjes werk in deze bijdrage. A F heb ik wel eens gebeld voor een workshop hier, maar voor een kleine groep is het wat duur.
    nb Ik weet nog niet hoe ik ingelogd kan reageren.
    Morgaine,
    Ook bedankt.
    Ik heb jouw stuk gelezen.
    Laila

  5. zintuigen zegt:

    Heel informatief, en grappig dat ik veel tips die ik bij je tegenkom al automatisch toepas. Zelf voel ik steeds duidelijker dat intuitie van onschatbare waarde is. En dat creativiteit gaat om het leggen van onverwachte verbindingen: spijker op de kop.Reactie is geredigeerd

  6. niko zegt:

    Hieronder dit blokje staat inloggen/registreren als je daar op klikt dan ben je ingelogd.Reactie is geredigeerd

  7. laila zegt:

    jeetje; dat is een makkie.
    Bedankt niko.

  8. marsjan zegt:

    Ik schrijf inderdaad intuïtief. Dus het kan zijn dat het taaltechnisch onmogelijk is maar daar probeer ik niet op te letten. Een soort abstract schilderen maar dan schrijven zeg maar. Heel leuk om dit te lezen. Dank. Groet Mjan.

  9. laila zegt:

    De uil van Mankes heb ik toegevoegd.
    Via http://www.schrijvenonline.org zijn er leuke schrijfwedstrijden, oa:
    De foute priester en
    een essay over duurzame spiritualiteit (1 juli)
    Ik hou van essays schrijven, dus met die laatste ga ik beginnen.Wat zijn de bronnen van spiritualiteit?
    Wat is betrouwbare spiritualiteit?

  10. laila zegt:

    Er zijn overigens ook dichtwedstrijden.
    En een wedstrijd voor "lotgenoten", waarbij een aantal schrijvers op het VK-weblog zeker kanshebber zijn.

Geef een reactie

