kwade geesten verdrijven

midwinterhoorn2

De echo weerklinkt melancholiek door lege akkers ,langs boerderijen en heidevelden.

Ik heb het over de midwinterhoorn, die in het oosten van het land weer uit de kast wordt gehaald.Op 2 december wordt het seizoen oa ingeblazen bij de Zwevende kei in Dalfsen. Vlak voor de eerste Adventszondag.Tussen Adventszondag en Driekoningen worden overal demonstraties gegeven.

De hoorn wordt gemaakt van een gebogen stuk hout,van een uitgeholde wilgen-of berkenstam. Het mondstukje,de happer meestal van vlierhout.

Fascinerend zijn de mythische verhalen van de voorloper van de midwinterhoorn, die dienden om de goden gunstig te stemmen.

Oorspronkelijk waren ze bedoeld als middel om de kwade geesten te verdrijven,maar later ook als communicatiemiddel. Als een koe moest kalven bliezen boeren op hun hoorn om hulp te roepen.

De oudste Nederlandse midwinterhoorn wordt vermeld in Winterswijk,in het gemeentearchief,1815,waar hoornblazers smokkelaars gewaarschuwd zouden hebben.

Winterswijk,de geboorteplaats van Gerrit Komrij en ik kies een gedicht van hem; een gedicht waarmee hij wellicht zijn kwade geesten kon verdrijven.

Contragewicht ( 2001)

Er is een land dat ik met pijn verliet,

Er is een land dat ik met pijn bewoon.

Een derde land daartussen is er niet.

Mijn leven volgt een zonderling patroon:

Want waar ik heenga voel ik me niet thuis

En waar ik thuis ben wil ik telkens weg.

De grens wordt smal tussen geluk en kruis,

Steeds minder denk ik wat ik hardop zeg.

Ik heb,om aan dit noodlot te ontkomen,

Een derde land verzonnen in mijn hoofd,

Een land vertrouwd met leugens en fantomen.

Aan diepgewortelde en zware bomen

Hangen honkvast de laatste trossen ooft

Van al mijn vederlicht geworden dromen.

no.833

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op kwade geesten verdrijven

  1. Mooi gedicht!

    Voor de tweede keer de storende zender van reclame hier.

    Groet van Christien.

  2. luuk1945 zegt:

    Ja, het getoeter gaar weer beginnen :-)

  3. Fenny zegt:

    gedicht vind ik mooi

Geef een reactie

