maya

Verlies van identiteit.

Ik kom  ergens vandaan waar het schijnen van de zon vanzelfspekend is. Ik kom van het land van de zon en de dochters van Shaharzad,waar de mensen in wijsheid van de ouden geloven en de kinderen de grijze haren als teken van wijsheid zien.Het is niet zo lang geleden dat mijn moeder zei;

Kind, het leven lijkt op een opengesneden vrucht. De binnenkant kan rijp en lekker zijn of niet. Het is aan jou om met de ingredienten het beste ervan te maken.’

Ik weet niet waar ik moet beginnen; het verhaal van afscheid uit mijn geboorteland of het verhaal van het verliezen van mijn eigen ik.Bij mijn aankomst in het westen als vluchteling ben ik zonder status en identiteit met mijn nieuwe bestaan begonnen. Mijn bestaan was verzameld in een koffer en mijn herinneringen in een klein fotoalbum dat ik altijd bij me droeg. Heel zeker kan ik vertellen; verlies van identiteit is erger dan het verlies van veel andere dingen. Je gaat ergens heen om vrij te zijn en je komt er achter dat de prijs zo hoog is dat je twijfelt.”

Een stukje van het verhaal van Maya ( in haar werkelijke naam komen drie letters voor van deze naam)Ze is 42, komt uit een familie met landgoederen en bediendes. Van het ene op het andere moment werden ooms vermoord, vader gevangen enz. Ze heeft een paar jaar psychologie  gestudeerd en de leer van Zarathoestra, waarbij het innerlijke vuur een centrale rol speelt hield haar overeind.

Haar verhaal overtreft veel fictie en ik vind het een grote eer dat ik haar kan helpen het verhaal op te schrijven. Ze is één van de moedigste mensen die ik ken. Maandag was ze er weer, na een tweede schouderoperatie, en we hebben  afgesproken dat we in september gaan starten; dan hebben we geen docent-student-relatie meer ( en hoef ik haar niet meer te beoordelen)Ze stevent hard aan op een interessante baan.

—————————————————————

Maar nu eerst met de trein, naar Hardenberg met in de tas Bert Keizer; Waar blijft de ziel?

Ontspoorde jongeren….

Afbeelding
Zarathustra Persia.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op maya

  1. svara zegt:

    als je haar leest ben je meteen met het gevoel erbij.
    in die paar woorden al was haar pijn en haar ziel voelbaar
    je mag me tippen als het verhaal klaar is mocht het me ontgaan

    mooi voor je om zo dichtbij haar te staan
    in welk opzicht heeft ze jouw hulp nodig bij het schrijven?

    • Laila zegt:

      Het is een hele weg Svara,zo’n project. Bij het vorige met Sara ( zie widget) stokte het na 20 bladzijdes,terwijl we al een uitgever hadden.
      Het is emotioneel zeer uitputtend om stil te staan bij die verschrikkingen. Toen er een baby kwam kon ze dat niet meer.

      Bij Maya gaat het om het aandragen van ideeen qua structuur, emotionele ondersteuning en aanmoediging en haar Nederlands is niet perfect.

      • svara zegt:

        Dank je Laila en doe je haar een hartelijke groet
        Met de wens dat haar innerlijk vreugdevuur (weer) mag branden en dat ik hoop dat ze het kan opschrijven, ook al ben ik me er bewust van, dat dit van mij nu wel een heel egoïstische gedachte is.
        Niet niks om naar het verleden terug te gaan zeker als het nog zoveel pijn doet en je net een kindje hebt gekregen die dat misschien juist even laat vergeten.

  2. succes met de moedige vrouw !

  3. Spuit11 zegt:

    Het doet me wat je schuin geschreven woorden.
    Vooral datgene wat je moeder zei. We kunnen niet kiezen dit en dat maar wat zou ik graag zo’n moeder gehad hebben!
    Ik ga je steeds meer waarderen, in het begin zat er teveel tussen en ik niet bij machte het los te laten. In zekere zin heb je daar ook aan meegeholpen, het loslaten ;-)

    Ik wil het ook graag lezen als het af is, zet hem op met z’n twee!

  4. Spuit11 zegt:

    Ik was in de veronderstelling dat het jouw schuin geschreven woorden waren en toen was je weg en dacht ik: “Nou moe”.

Geef een reactie

